Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrandsvaser tidigt 1900-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrandsvaser tidigt 1900-tal

Dessa är väl från någon serie som producerades för en bredare krets. Mönstret påminner om schablonmålning som använder förr på tapeter. Finns det någon känd upphovsman/kvinna till serien? Tillverkningsperiod 1910-20-tal?

Vasen med hänklar tycker jag är ganska söt.
    Bifogade filer

Den med fyrkantig botten är av märkningen att dömma vas AVA-modell, vilken introducerades 1906. Men just denna dekorvariant bedömmer jag som snarare 1920-tal, dit jag av samma skäl även vill placera hänkelvasen.
    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Tack för din bedömning, emde!

Comment

Ser ju onekligen ut som Alf Wallander.

Comment

Eh, står det inte Wallander på den så är det med 99.999% säkerhet inte av Wallander!

Comment

Ser ut som det skrev ja.

Comment

Ja ursäkta, jag menade inte att vara oartig eller respektlös, jag vet att du skrev "ser ut som". Det är bara det att jag är så himla less på alla som hävdar att saker "troligen", "förmodligen", "jag är nästan säker på", "med all säkerhet", "ser ut som", eller "enligt en vän" är av Wallander. Sådant är lätt att skriva - och vilseleder andra att tro liknande saker - utan fakta, bara "tyckande". Min skiva rostat bröd tyckte jag en sekund att den "ser ut som en Picasso" här i morse efter att jag tuggat lite på kanterna. Men ingen är väl intresserad av att höra det?

Hade du t.ex. skickat in en bild på en annan vas och skrivit att "dekoren liknar den på den här vasen, som är märkt dessin alf wallander" - DÅ hade det varit en helt relevant kommentar och jag hade berömt istället för att klanka ned!

Comment

Working...
              X