Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämplar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med stämplar?

Jag är förtjust i flytande blått, och fyndade lite häromdagen. Jag skulle vilja få hjälp att datera sakerna och information om hur man utläser djupstämplarna. När jag sökte hittade jag inte någon relevant tråd.

En tekanna först. Har modellen ett namn månne? Och Rörstrandstämpeln i botten, när användes den?
    Assietter med litta guld på, ch blanka som om de kom direkt från fabrik, undertill står det en massa saker så de kan väl användas som studiematerial.
    Ovanför Rörstrand står ett G. Under står ett stort H följt av en liten symbol jag inte ser och sen 27. (Tillverkad 1927?) Under H står det B6 och sen 1/2 följt av 2.
    Hur tolkar man dessa bokstäver och siffror? Tack på förhand.

(Ser att bilderna inte kom in i den ordning jag la in dem, men överst är det tekannan förstås.)
    Bifogade filer

Ok, vad jag förstår så fanns den blå stämpeln före 1884 då kronstämpeln infördes.
    Och vad gäller djupstämplarna så anger de årtal, modell och sammansättning av massan? Om någon av er som kan det här har en bra länk där man tydligt får svar, så vore jag glad.

Comment

Tekannans stämpel verkar ha varit en som främst användes på olika föremål med flytande blå dekor. Tittar man på helheten så verkar den vara från ca 1870-talet.

Tallriken har dekoren "Göteborg" och är en dekor man tog över från Göreborgsfabriken när man flyttade dit 1926. Efter det har samma dekor från samma fabrik alltså Rörstrandsstämpel och inte Göteborgsstämpel. 1927 verkar ligga extremt bra till i tiden för denna tallrik, men jag vågar ändå inte garantera att det är det som 27 avser. Jag har inte sett årtalsstämpel på Rörstrandsporslin vid den här tiden förut.

Comment

Stort tack för informationen, PeterS!

Comment

Working...
        X