Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Namn och värde på nationalservisen/swedish grace/magnolia?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Namn och värde på nationalservisen/swedish grace/magnolia?

Idag köpte jag den här fina skålen på loppis. Prisvärd enligt mig då jag tycker den är fantastiskt fin, och jag ska behålla den. Ändå är jag nyfiken på eventuellt värde?
    Den är stor, ca 26 cm i diameter och ca 10 cm djup. Fantastiskt fint skick utan varken krackeleringar, nagg eller repor. Stämplad med (Bild lånad från signaturer.se). Enligt signaturer.se så visar denna stämpel att den är tillverkad någon gång mellan 1932-1943.
    Finns det många samlare?

Hur länge tillverkades den? Jag vet att den kom ut till Stockholmsutställningen 1930, men har den fortsatt tillverkats sen dess utan avbrott?

Och vad är egentligen namnet? Som jag har förstått det så verkar nationalservisen haft en guldkant?

Hoppas det finns någon med lite mer kunskaper som kan hjälpa mig.
    Vänliga hälsningar /Emma

NS-modellen visades redan 1930 på Stockholmsutställningen, men började säljas 1932 efter mindre modellförändringar. Den har sedan tillverkats från och till fram till idag. Under tiden har den hunnit få många olika namn. Även de enklaste varianterna, odekorerad och med enkel guldkant, har hunnit heta olika saker under dessa 80 år.
    Den här helvita hade inte något namn vid tiden för dess tillkomst, men hette bl.a. Magnolia på 80-talet och Nationalservisen på 90-talet. Men ofta har man kallat själva formen (oberoende av dekor) för Nationalservisen under hela dess levnadsperiod.

Comment

Tack så mycket för svaret. Det förklarar min förvirring när jag har försökt leta reda på namnet.

Finns det något värde i den?
      Mitt intryck är att det generellt sett finns ett större intresse för 50, 60-tals porslin än äldre porslin.

Comment

Working...
      X