Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand "Blomster"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrand "Blomster"

Är det någon som vet under vilka år denna servis tillverkades eller något annat om den som kan vara kul att veta?

Stämpeln är ganska otydlig vid året men 481 ser det ut att stå så gjord 1948 första halvåret men den finns inte med i boken "Rörstrands dekorer". Vad använder ni för böcker när ni letar efter olika dekorer?
    Bifogade filer

Om jag ska vara ärlig har jag letat i r-strandboken, som du, samt i den mkt lättvindiga o bra Iris, Vineta och Gröna Annasamt i R-strands dek fr museet o finner INGENSTANS DEN.

Konstigt, ja, men blommor o porslin är ett komplicerat ämne, allra helst när ett namn står där !!!!!

Tycker jag är konstigt,men inte helt ovanligt: blomma. blommor o en del böjningar finns men inte den.

Jag har sett en sådan tallrik på Tradera, o tyckte den var enkel o söt, lite egen.

Jag tycker mkt om den, men mer kan jag inte hjälpa dig utom att de böckerna jag tipsade om ligger på ca 90 st påbokbörsen el antikvariat.net samt en t gamla böcker

Skulle skaffa de 3 gamla tallrikarna Bo Lagercranz samma förf till Iris, Vineta mest R-strand el bara.
    Serviser fr G-berg Inga Arnö-berg(bäst tycker jag) samt senare googla till Rörstrands museum, de har en shop, där kan du köpa en mkt bra liten bok i färg att ha i fickan för 90 kr direkt hem

vet inte om jag får göra så här m böckerna, men chansar

Lycka till !

Annestig

Comment

Mina anteckningar...."Blomstermönster på porslin är som bekant legio. Även Rörstrand har producerat otaliga blomsterdekorer som ofta förblivit namnlösa. Särskilt vanliga är mönstret av den gamla 1700-talstypen med strödda kvistar och småbuketter." Då frågar man sig, är "blomster" ett namn eller kan den katalogiseras under gruppen "blomster?" En 50-talare torde det här vara......

Comment

Det var en bra o adekvat fråga Andres, som jag sökt o sökt efter nån spec blomtallrik, men aldrig funnit, trots att det skulle stå......i de banorna har jag inte tänkt

tack, för att även jag fick ännu mer att tänka på !!!!

Men mönstret var sött, vet inte men det får mina tankar lite t Arthur Percy, jo, jag VET att han arb för gefle, bl a

Jag tycker även att ditt Andres mönster, var fint, själv skulle jag inte vilja ha enbart pråliga tallrikar i en tid då mestparten åt på tenntallrikar. Viola är en enkel, o Karlstad,en annan

de tillverkade en del mkt vackra tallrikar m stadsnamn, dessutom en samling med idel lyxtallrikar, hur kan den visa historiens gång ??????????
        Last edited by annestig; 2011-02-06, 22:48. Anledning: stavfel

Comment

Working...
        X