Från min pappas föräldrahem kommer dessa delar märkta Rörstrand Sweden Rörstrand. Av stämpeln (genom att jag har boken Rörstrands dekorer) går det att utläsa att den är ifrån 50-talet men hittar inte dekoren i listan i häftet och ingen annanstans. Är det någon som vet något mer om servisen?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rörstrand Kristall
Collapse
X
-
Tror snarare att det är början av 60-talet eftersom det inte är något årtal i stämpeln. Det var det för det mesta på 50-talet. Dekorern är ny för mig också trots att jag har en förteckning på nära 1000 olika namngivna dekorer från 1950 och framåt. Det kommer hela tiden fram nya Rörstrandsdekorer.
-
Jag mailade Rörstrands museum och fick det här svaret:
Hej.
Tack för er förfrågan.
Det är mycket riktigt en servis från 1950-talet ni har, materialet är fältspatporslin. Den här servisdekoren finns inte dokumenterad, vilket gör att vi bara kan gå efter servismodellen när det gäller tillverkningsperiod, så det är 1955-1964 för servismodellen. Hertha Bengtson gjorde en dekor som är lite lik, "Snökristall", på en helt annan servismodell, kanske är även denna dekor, "Kristall" en av Herthas, men eftersom det inte finns någon dokumentation om det går det inte att veta. Skulle ni vilja skicka oss högupplösta bilder eller ha någon udda del som ni kan tänka er donera till museets samlingar så vore vi ju glada för det.
Med vänlig hälsning XXXX
Comment
Comment