Det är ju helt otroligt hur man plagierade förr i tiden....man skulle nästan tro att Rörstrand t.o.m var ute i världen och köpte begagnade formar.....var det kanske så?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Känner någon igen dessa: Sockserskål och tekanna
Collapse
X
-
Helt otroligt Kaptenen!Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
Tack för länken, det var kul att se. Denna serie har verkligen växt på mig, äger ju än så länge enbart den blå/vita sockerskålen tack vare denna tråd, men nu vill man ju ha mer.
Håller helt med Andres!Ursprungligen postat av Andres Visa inläggDet är ju helt otroligt hur man plagierade förr i tiden....man skulle nästan tro att Rörstrand t.o.m var ute i världen och köpte begagnade formar.....var det kanske så?
Köp av formar eller avgjutning av befintlig vara?
Läste i någon Antiktidning för ett par år sedan om en man som ägde en majolikaurna som hade en utländsk stämpel. På en antikmässa hittade han en exakt likadan urna, med likadan glasyr som den han hade, men med en rätt hög prislapp. Under urnan var det stämplat, ja just det....Rörstrand.
Han köpte den ändå, eftersom han ville ha ett par.
Undrar om Rörstrand varit extra duktiga på att köpa formar eller plagiera?
Inom glasets värd är det ju rätt vanligt med köpta formar, kanske samma gäller de stora porslinstillverkarna?
Comment
-
Rörstrand har uppenbart köpt in original från europeiska tillverkare att låta sina formgivare inspireras av.
Comment
-
WOW vad kul!!!!
Ni är helt fantastiska killar!
Men Simco, de är faktiskt mina... Allihop! Så du får inte ut och snoka reda på dem...
Hahaha!
Skojar så klart! Visst är de läckra! Jag ska också hålla ögonen öppna framöver.
Annars inget nytt här på Mariefredskanten. Återkommer om/när något roligt dyker upp!
Ha det gott allesammans!Christina
Comment
-
Ha,ha. Nä jag ska inte sno dina saker.Ursprungligen postat av Chia Visa inläggWOW vad kul!!!!
Ni är helt fantastiska killar!
Men Simco, de är faktiskt mina... Allihop! Så du får inte ut och snoka reda på dem...
Hahaha!
Skojar så klart! Visst är de läckra! Jag ska också hålla ögonen öppna framöver.
Annars inget nytt här på Mariefredskanten. Återkommer om/när något roligt dyker upp!
Ha det gott allesammans!
Vi gör så här; de flerfärgade är dina, så tar jag de blå/vita.
Håller såklart fortsatt utkik åt dig.
Comment
-
Låter som en bra överenskommelseUrsprungligen postat av simco Visa inläggHa,ha. Nä jag ska inte sno dina saker.
Vi gör så här; de flerfärgade är dina, så tar jag de blå/vita.
Håller såklart fortsatt utkik åt dig.

Jag ska hålla utkik efter dina blå/vita också
Må så gottChristina
Comment
-
Idag har jag varit ute och botaniserat lite i antikaffärerna i Göteborg, för mig blev det inget, men för dig Chia har jag några bilder.....mjölkkanna 250 kr. Tekanna 975 kr. Priserna är oprutade och inga övriga kommentarer. Mjölkannan något sliten, tekannan som ny.....Håll till godo......
Comment
-
Vad kul!!!
Hej Andres,
Vad superroligt att du hittat fler av "mina" kannor.
Min mor var på antikmässan i helgen och hon hittade också en tekanna. Den hade fått ett pris på 750,-. Hon skickade en bild på den. (se nedan)
Själv får jag nöja mig med mina små klenoder så länge.
Ha det gott allesammans. Vi letar vidare.
=)Christina
Comment
-
Tillbringaren som Andres fann i Göteborg verkar komma från samma tillverkare som denna sockerskål (kolla särskilt modell- eller dekornumret).
Brownhill Pottery Company" sugar bowl with lid, c. 1881. This is a 19th Century, Majolica style stoneware sugar bowl. It measures 5-1/4" tall (including lid), and 4-1/2" handle to handle. It is in an Aesthetic movement or Japanesque style, with soft pastel enameling, molded bamboo handle and thatch work base.This sugar bowl is in very good condition, considering its age. Some of the brown enameling around the rim is worn. There are no chips, cracks or fleabites.
The sugar bowlis marked with an impressed "BP Co" on its base, as well as the date code of 7/81 (July 1881).
-The "Brownhill Pottery Company", Tunstall, Staffordshire, England 1872-1896: The company specialized in Earthenwares.
Lånade bilder för dokumentation.
Last edited by Kaptenen; 2011-03-04, 20:15.
Comment
-
Det var mycket intressant! Till saker hör att jag var medveten om att det fanns en Engelsk paralell och "höll därför mina kort nära kroppen" och frågade säljaren (som ofta varit expert i Antik&Auktion) var den kom ifrån..."Jodå det är Rörstrand".......ja, ja, så mycket för expertis........
Comment
-
Lite förmildrande är ju att de inpressade bokstäverna påminner mycket om de som forekommer på Rörstrands. Har han dessutom köpt tekannan och bringaren samtidigt, då är det nog lätt hänt att man attribuerar den inte Rörstrands-märkta som Rörstrand.Ursprungligen postat av Andres Visa inläggDet var mycket intressant! Till saker hör att jag var medveten om att det fanns en Engelsk paralell och "höll därför mina kort nära kroppen" och frågade säljaren (som ofta varit expert i Antik&Auktion) var den kom ifrån..."Jodå det är Rörstrand".......ja, ja, så mycket för expertis........
Comment
-
Så var det inte i detta fallet. Beviset för "experten" var att kollegan i shopen intill hade tekannan som var signerad Rörstrand......men som sagt, "även solen har fläckar".......
Se medskickad "site",
Last edited by Andres; 2011-03-05, 11:53.
Comment
-
Efter tips från kaptenen så hamnade jag i denna tråd då jag också har en liknande sockerskål (blå) som ni kan se bilder av här http://precisensan.com/antikforum/sh...976#post190976 den är precis som simcos skål även djupstämplad inne i locket med samma stämplar som är under själva skålen. Den ser lite knottrig ut men det ligger under glasyren så det ser bara ut så. Skoj men en liten annorlunda servis
Comment
Comment