Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mönster/Dekor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det är oerhört likt i alla fall! Tornet ser aningen mindre ut på bilden men man kan ju förstå om något har förändrats sedan motivet gjordes. Har förstått det som att (om det nu är Rörstrands Ryss) så är dem tillverkade slutet av 1890 början av 1900-talet. Någon som förstår sig på den stämpling som finns undertill i övrigt? B CR9 och zS?

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag tror Hossbach har tallrikar från Gustafsberg, åtminstone den övre, som föreställer Viks slott.
      (OBS! Syftar på de med brun dekor och vit kantbård med inpressat mönster)
      Nej, de har tydliga Rörstrandsstämplar båda två. De kallas ju för "Ryss" i alla böcker, men jag har aldrig sett någon namnstämpel med detta namn. Har någon annan gjort det?

Comment

Jag har sett och tror mig även äga några små djupa tallrikar namnade Ryss, dock ligger de nerpackade sen länge i ett förråd.

Comment

Hallå.
          Spets? Det är ju ett samlingsnamn för ett otal dekor från 1900-30, enligt Bo Lagercrantz.

Ryss 1892-1902 "representerar ett nytt försök att variera ett gammalt tema - landskapet inramat i blomsterkrans" skriver författaren.

Vore kul att se en riktigt gammal "spets", med den raka stämpeln i versaler. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Vore kul att se en riktigt gammal "spets", med den raka stämpeln i versaler. So long...
            Varsågod! Dessutom i den "inofficiella" bruna färgen. Den har rakstämpeln i versaler, men jag vet inte om den är "riktigt gammal" för det. De här stämpeln användes ju ända fram till 1884.
            Bifogade filer

Comment

En "ryss" assiett från Rörstrand, 16 cm i diam. och stämplad SC.
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X