Jag gjorde en utflykt till Gustavsberg idag för att kolla in "Porslinets dag". Min förhoppning var att hitta lite schysst 1800-tals servisporslin, men det var det dåligt med. Däremot stötte jag på den här fågeln av Gunnar Nylund som jag inte kunde motstå! Jag har ju hittills bara ägnat mig åt servisporslin vilket innebär att jag inte vet ett dyft om sådana här figurer. Vad finns att säga om denna raring? (höjd ca 11 cm, längd ca 17 cm).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fågel - Gunnar Nylund
Collapse
X
-
Hmm.. Min fråga var kanske lite för otydlig för att ge några svar! Eller tycker alla att pippin är så pass anskrämlig att tråden bör begravas i all tysthet?
Jag har ju läst att GN formgav en hel massa djur under 30- och 40-talet. Vet man om denna fågel ingick i någon speciell serie? Vilket typ av keramik är den gjord av? Ser man ofta just denna fågel i handeln?
Jag är som synes intresserad av all slags information som finns, inget är för obetydligt för mig!
-
Tyvärr vet jag inte ett dyft om fågeln så där kan jag dessvärre inte hjälpa dig.Ursprungligen postat av Hossbach Visa inläggHmm.. Min fråga var kanske lite för otydlig för att ge några svar! Eller tycker alla att pippin är så pass anskrämlig att tråden bör begravas i all tysthet?
Jag har ju läst att GN formgav en hel massa djur under 30- och 40-talet. Vet man om denna fågel ingick i någon speciell serie? Vilket typ av keramik är den gjord av? Ser man ofta just denna fågel i handeln?
Jag är som synes intresserad av all slags information som finns, inget är för obetydligt för mig!
Men anskrämlig! Nej, den är ju riktigt söt!Utmaningen börjar där vägen slutar
Comment
-
Det är svårt att säga något mer än "fågel" och "Gunnar Nylund". Men eftersom du frågar mer specifikt om material och serie så är svaret på första frågan "stengods" och på den andra "nej". Men det finns fler fåglar i slätt (ej chamotterat) stengods i bjärta färger, men det är ingen serie. Om man inte räknar hans livsverk som en lång serie.
Comment
-
den är väldigt fin!
Comment