Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spets

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Spets

Hej, intressant forum!

Jag har blivit ägare av en gammal servis, 18 flata, djupa tallrikar och assietter och en hel del uppläggningsfat. Ytan är krackelerad på en del av faten. Dessutom har de blivit svagt brunfärgade av ”tidens tand”. Jag har läst mig till att Rörstrand slutade tillverka Spets på 30-talet. Jag tror att delar av servisen kan vara från 20-talet, kanske tidigare eftersom servisen varit i familjens ägo i minst tre generationer. Jag har två frågor:
    1. Är det någon som vet hur man kan rengöra de brunfärgade tallrikarna?
    2. Vad kan denna servis vara värd? Har kollat Tradera men inte hittat något där.

Vore tacksam för svar! Hälsningar Ingrid

Spets var ju en riktig långkörare i Rörstrands sortiment. Dekoren kom på 1840-talet och slutade inte tillverkas förrän 1934. 1866 -1868 gjordes den även i blått tryck.

Det bruna är antagligen fett och smuts som trängt ner i godset genom sprickor i glasyren. Här finns en tråd om rengöring: http://www.precisensan.com/antikforu...F6ring+porslin

Värdet är ju otroligt svårt att uttala sig om, se denna tråd: http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=3854

Personligen tror jag inte att du får särskilt mycket om du t ex säljer den på auktion. Styckeförsäljning på Tradera skulle antagligen ge mest (max en hundring per styck för mattallrikarna tror jag) men det blir ju mycket pyssel med paketering och skickande till olika köpare.
    Last edited by Hossbach; 2010-07-29, 20:34.

Comment

Ingen orsak...

Comment

Hej, tusen tack för alla svar. Rengöringen känns väldigt tidsödande men blir det bra är det ok. Jag har använt servisen och diskat den i vatten och då uppstod ett nytt mönster på porslinet. Det verkade som om det kom in vatten under ytan som som senare försvann när porslinet torkat. Är det skadligt för porslinet? Jag diskade naturligtvis för hand. MVH Ingrid

Comment

Hej Inghed! Tyvärr tror jag skadan redan är skedd i och med att glasyren har krackelerat och blivit missfärgad. Jag skulle inte ägna tid åt att rengöra tallrikarna. Satsa på Sigge istället . Fast om du har gott om tid kan du ju göra ett försök. De tallrikar som inte är missfärgade kan du säkert få en liten slant för. Om du söker på Tradera, avslutade auktioner, ser du prisexempel.

Comment

Jag tycker gott att du kan "offra" en av tallrikarna (välj den mest missfärgade) och testa metoden med kokning/ugnsbakning! Vore intressant att höra resultatet! Den metoden är ju till för föremål där fett och smuts trängt igenom sprickor i glasyren.

Comment

Idag hittade jag några Rörstrand Spets i brun färg. Just nu har jag bara tillgång till boken Iris, Vineta.... och där sägs att den bara gjordes i lila (och i blått en kort period). Min tallrik har rakstämpeln. Är detta en ovanlig variant eller har Bo Lagercrantz helt enkelt missat att det fanns en variant i brunt?

P.S
              Tallrikarna kostade bara 10 kr/st, så jag borde kanske ha köpt alla tre...
              Last edited by Hossbach; 2011-04-03, 13:49. Anledning: Fel förnamn på Hr Lagercrantz!

Comment

Kan du visa en bild på fram och baksida?

Comment

Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                  Kan du visa en bild på fram och baksida?
                  Absolut! I boken "Rörstrand 280 år" hittar jag en antydan om andra färger än lila: "...Flintgods, mönstret vanligen tryckt i lila".

Click image for larger version

Name:	2011-04-03 15-14-43_0001.jpg
Views:	2
Size:	102,7 KB
ID:	512116Click image for larger version

Name:	2011-04-03 15-16-04_0004.jpg
Views:	1
Size:	21,5 KB
ID:	512115

Comment

Tack för bilderna......
                    Mina anteckningar, "SPETS, 1900-1930,är den vanliga beteckningen på alla dessa fint ornamerade guldränder och bårder som varit så vanliga i synnerhet sedan sekelskiftet. Ett trettiotal olika variationer finns bokförda från perioden 1900-1930. I verkligheten har antalet sannorlikt varit betydligt större. Spetsarna förekommer oftast på benporslin."

På samma sida,
                    "Spetsmönstret, ca 1845-1934, flintgods, lila gravyr, 1866-1868 även i blått tryck."

Som du säkert vet är det spetsmönstret ute på bården som räknas ...detta mönster finns med flera olika bilder i mitten. Du finner spetsbården på Gustavsberg också, (se bild) samt ett otal utländska fabriker. Tror inte det finns något riktigt bra svar här......
                    Bifogade filer

Comment

Hur som helst är det kul att ha hittat en variant som inte nämns i böckerna! Nu gäller det bara att hitta en blå också, men det blir nog knepigt med tanke på den korta produktionstiden.

Comment

Lycka till!! Jag skall spana också och hör av mig om det blir napp.......

Comment

Tack för det Andres!

Comment

Spetsmönstret lila cabaretdelar m ägarmärkning

Fick titta igenom en släktings porslinsskåp, och hittade dessa som jag ville dela med mig bild av, för att de är så charmiga. Hittade i alla fall inga bilder på sådana cabaretdelar här eller då jag bildsökte. Vet inte årtal, då Rörstrandsstämpeln saknas, och jag vet inte hur många generationer i släktingens familj som har initialerna PS.

Click image for larger version

Name:	spets 2.jpg
Size:	69,7 KB
ID:	533839Click image for larger version

Name:	spets 3.jpg
Size:	55,2 KB
ID:	533840Click image for larger version

Name:	spets 1.jpg
Size:	47,6 KB