Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mysteriet Lilas/Flytande gredelin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mysteriet Lilas/Flytande gredelin

Jag köpte nyligen en tallrik i tron att det var en Rörstrand Lilas, tillverkad endast under åren 1866 - 1869. Ju mer jag forskar om denna tallrik desto krångligare blir det! Kanske någon här som kan reda upp frågetecknen?

I "Iris, Vineta och Gröna Anna" sägs det följande om Lilas: 1866 - 1869, ironstone, lila gravyr, jfr Etruriska vaser.

I "Rörstrands dekorer" sägs: LILAS, etruriska vaser, tryckt, 1866 - 1869, Ironstone China.

I "Rörstrands dekorer" finns även en dekor kallad "Flytande gredelin" med. Om den sägs: Flytande gredelin, tryckt (LILAS), 1866 - 1907, Ironstone China, A-modell, Namngiven Lilas i botten. I denna bok finns även en bild av "Flytande gredelin". Det är samma dekor som på min tallrik. Bild på "Lilas" saknas dock.

I "Rörstrand 280 år" finns en bild på en karott med samma dekor som på min tallrik. Om denna sägs: "En mindre karott med lock i s.k A- eller Dacca-modell med dekoren Lilas, även kallad Flytande gredelin, i produktion 1866 - 1907."

Nu till mina funderingar!

1. Vad har "Etruriska vaser" med "Lilas/Flytande gredelin" att göra? Det är ju två helt olika dekorer!

2. Jag är tveksam till om Lilas/Flytande gredelin verkligen är två skilda dekorer. Jag tror att dekornamnet är "Lilas" men att beskrivningen "Flytande gredelin" finns med i någon/några priskuranter. Varför skulle tillverkaren trycka "Lilas" på tallriken om detta inte är dekornamnet? Jag tror alltså inte att det fanns en dekor kallad "Lilas" som endast tillverkades 1866 - 1869.

3. Min tallrik har något så ovanligt (för 1800-talet) som en datering! Jag tyder den till MDCCCLXII eller möjligen MDCCCLXIII, d v s 1862 eller 1863. Det stämmer ju inte med böckernas uppgift om tillverkningsstart 1866. Jag kan tänka mig att förklaringen är att Rörstrand gav ut priskuranter 1862 och 1867, men inga däremellan (Enligt "Rörstrands dekorer"). Om den började tillverkas 1863 så kom den alltså inte med i priskuranten förrän 1867. En annan förklaring skulle ju kunna vara att min tallrik tillverkades 1862/1863, och då djupstämplades, men att den senare låg i lager och inte dekortrycktes förrän 1866 eller senare.

4. Märkligt att beskriva dekoren som "Flytande"! Jag tycker inte alls att den har det där "flytande" utseendet som t ex "Flytande blått" har.

Det vore kul om någon har svar eller synpunkter på mina funderingar!
    Bifogade filer
    Last edited by Hossbach; 2010-07-18, 13:27.

Lilas en ovanlig tallrik

Hej Det är jag som hjälpte dig med Flora tallriken, utom fotot o tyvärr är det samma idag, support-- semester

Jag har en exakt likadan tallrik som din, min är dock inte daterad ,en i ö samma fram o baksida, jag känner honom jag köpte den av o det är en ovanlig tallrik mellan 18 66 - 69 var det om jag minns rätt

Jag har dessutom bra kontakt med Eva på G-bergsbutiken, som när jag nämner lilas i samband med etruiska vaser,inte förstår tills jag hänvisar till bilden, ja ha Etruria. Men det måste o det är ju inte först ggn gjorts förväxlingar o felskrivn, inte första ggn, för i Rörstrands dekorer står det om en flytande gredelin med ett mkt längre utg period.

Men den Lilas du o jag har, finns o är utgiven under den korta perioden, därav ovanlig, vad de sen har svamlat om förstår inte jag heller

Men den är fin o trevlig tycker jag, du då???? Och jag tror vi får ge oss där, det finns så mkt som inte riktigt stämmer, men den här tallriken stämmer .
    Last edited by annestig; 2010-07-18, 18:44. Anledning: minns ej året

Comment

Flytande gredelin

Håller samtidigt med dig när jag studerar rörstr dekorer, men den ser lite mer flytande ut så att säga o i så fall har de vänt buketten upp o ned, vilket jag inte är så troligt inför en viktig fotografering, samt en faktor till den jag köpt den ,av kan mkt o skulle säga ngt om hon var tveksam . Själv var mitt först intryck när jag fick tallriken oj, vad den liknar fasanen, nu vet jag bättre men inte är det så stor skillnad utom fasanen o lite annat, jag tycker det är så många lila tallrikar, försöker ta andra alt om det finns. Ex till Vasa eller Svea, den typen av strama 70 tals dekorer, ofta med rustning i svärd i lila, nää för mig passar det liksom inte ihop!!!??
      Last edited by annestig; 2010-07-18, 19:25. Anledning: felskrivning

Comment

Ja, lila eller gredelin verkade vara en populär färg på 1800-talet. Det är dock inte min favoritfärg direkt. Tack för dina synpunkter Annestig, men jag är fortfarande väldigt tveksam till om denna dekor bara tillverkades 1866 - 1869. Någonstans har ju författarna till ovanstående böcker fått uppgiften om tillverkningsperoden 1866 - 1907, troligen från Rörstrands priskuranter (som jag inte har tillgång till).

Comment

Jag märker att min tallrik också har märkts med romerska siffror,om man kan säga så, men de är i en ruta där det står Irone stone china, alltså porslinslaget o smått under i samma ruta står det en radda med römer ska mummer, det är första ggn för mig, o så får jag en till tallrik idag Fuchsia 1869-75, tillv tid o dör är samma lilla ruta där det brukar stå Irone stone china rörstrand, textad, nej, det står dessa XI o annat i stället, men den var ju djuptruckt få annat håll, o just nu är jag för trött för att läsa upp den där raddan, men vilket sammmanträffande!!!

Comment

Bumpar denna tråd en smula... Vad säger Rörstrandsexpertisen?

Comment

Etruskiska vaser (eller Etruriska?) finns ju också i flytande violett. Men att man skulle jämföra dessa känns konstigt. Etruriska vaser i flytande violett är väl inte mer allmänt förekommande än Lilas? Kan det vara så att vaserna hette Lilas i prislistan men inte i botten? Det är ju ändå bara en färg.

Jag tror att rågodset daterades vid formningen och att det dröjde till de blev dekorerade. Om det handlar om att de inte fanns i priskuranten förrän 1867 skulle det väl knappast stå 1866 i servisregistret heller? Någonstans har de nog hittat en årtalsanteckning för dekoren.

Nej det flyter inte särskilt mycket. Å andra sidan kan det skilja sig mellan exemplar. Å tredje sidan flyter nästan ingen annan flytande färg så mycket som det blå flyter.

Comment

Tack Peter! Om jag skulle våga mig på en gissning så är det att min tallrik (stämplad Lilas) tillverkades under en längre period, exempelvis 1866 - 1907. Den är alltför vanlig för att bara ha tillverkats under några få år. 1866 - 1869 skulle ju kunna avse perioden då Etruriska vaser tillverkades i lila. Som sagt, det är bara en gissning!

Namnet "Etruriska vaser" och inte "etruskiska" torde komma från det engelska namnet på det område i Italien där etruskerna var bosatta, nämligen Etruria. Etruria var också namnet på den stad eller område där Wedgwood startade tillverkning 1769 (har jag läst på Wikipedia).

P.S
                Nu läste jag på svenska Wikipedia att området i Italien även kan/kunde kallas "Etrurien" på svenska.
                Last edited by Hossbach; 2011-06-09, 22:03.

Comment

Har du etruiska tallrikar ?

Det fanns ju mkt (som de uppfattade)som bland de exklusivaste under den tiden m orange bakgrund, upptill 4 obj m frukt osv

sedan finns det mkt enklare tallrikar som ex har en ram i form av en kedja, ev lila hela

tallriken runt o mitt i rn rnkrl vtnkanna.

Det vet vi ju men bland porslinet syns det allramest, klasskillnaderna.

Comment

Dekoren Etruriska vaser har jag hittills bara sett med den breda enfärgade bården i någon slags tegelfärg. Häromdagen såldes det ett ex på Tradera med en annan slags bård som jag aldrig sett tillsammans med spegelmotivet. Någon som kan berätta mer?
                    Bifogade filer

Comment

Jag har också 3 tallrikar men årtal 1861

[QUOTE=Hossbach;146032]Jag köpte nyligen en tallrik i tron att det var en Rörstrand Lilas, tillverkad endast under åren 1866 - 1869. Ju mer jag forskar om denna tallrik desto krångligare blir det! Kanske någon här som kan reda upp frågetecknen?

Jag har också 3 tallrikar som är märkta Lilas men som jag fått fram heter Flytande gredelin. Mina tallrikar är dock märkta med årtalet MDCCCLXI = 1861. Har undrat mycket över detta då det står att de tillverkats från och med 1866

Comment

Working...
                      X