Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humle mönstret

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Humle mönstret

Jag var på en auktion idag där det såldes 5st tallrikar med humle mönstret, tallrikarna var i (med tanke på åldern, 1760-tal) bra eller mycket bra skick.

Min fråga är hur mycket såna tallrikar brukar kosta, de gånger de dyker upp på marknaden? Här kostade det 1100 - 1500:-

Rent spontant tycker jag att det låter som ett bra pris för Rörstrandstallrikar från 1760-talet i bra skick! Men jag ska erkänna att jag inte har så värst bra koll på den marknaden.. Jag hade nog köpt en i alla fall.

P.S
    Jag såg nu att de även finns i nyproduktion!

HUMLE - TALLRIKAR MED 1700-TALSDEKOR
    Humle är en specialdekor särskilt framtagen för Rörstrand Museum. Dekoren förekommer första gången på 1740-talets fajanser och Jean Eric Rehn, en av det svenska 1700-talets främsta mönstertecknare, anses vara upphovsman. Humlemönstret var tacksamt att måla och kom att ingå i många porslinsfabrikers utbud.
    Flat tallrik, 29 cm diam. 249 kr
    Flat tallrik, 24 cm diam. 160 kr
    Flat tallrik, 18 cm diam. 120 kr
    Djup tallrik, 24 cm diam. 249 kr
    Last edited by Hossbach; 2010-07-07, 08:45.

Comment

Humlemönstret 1700-tal, en dröm !!!!!!!!!!!!

Hej!

Om man som jag bor i Umeå o försöker sträcka mina tentakler åt alla håll från Apollo Antik, Tradera, privata samlare, så låter det som en underbar dröm som aldrig kommer att uppfyllas för mig. Jag har fått en hel del hjälp, men inte längre bak än 1820

Avundsjuka är ingen bra egenskap, men vi har den alla, o just nu har jag den mycket !!!!!!
      Om jag vetat att du skulle dit skulle jag sänt dig pengar för att köpa en.

Det är int lätt att samla antika tallrikar fr så tidigt som möjligt , fr G-berg o Rörstrand, och bo här uppe. Du köpte förstås inte två, nej, varför skulle du det

Men om det är ngn som ska på ngn mässa eller dyl där det kan tänkas dyka upp så gamla tallrikar även lite yngre, snälla, tag kontakt med mig

Skulle bli väldigt tacksam, väldigt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

annestig

Comment

tyvärr inte

Tyvärr så var jag så korkad att jag inte bjöd på en enda av tllrikarna vilket jag bittert ångrar idag.

Tack iallafall för era synpunkter, har sökt en del på nätet och tror också att det var riktigt bra priser och en chans man knappast får igen, tyvärr.

/S

Comment

Har du ingen aning om vem som höll i just den försäljningen???? Kan du inte ringa runt lite, till ngn annan som var med som säljare på mässan o spåna lite.

Då kunde du ju leta reda på han/hon, kanske har kvar. Kan vara en guldleverantör.
          Det skulle jag göra i alla fall

Comment

Working...
          X