Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand blandat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrand blandat

Hej

Har varit på loppisrunda och funnit bl.a. dessa fat. Svala är två utav dem men vad är det tredje. Har aningar om 1890-tal. Någon som vet mer, kanske ett namn? Vad kan man tänkas få ge för Svalafaten?
    Bifogade filer

Stekfatet från Rörstrand känns som 30-40-tal och kanske säger numret 3832 att tillverkningen skett 1938. Siffran fyra kan vara en storleksbeteckning dvs det finns åtminstone fyra storlekar.

Comment

30-tal

Hej Kaptenen

Jag får inte ihop det med 30-tal. Jag kan inte se att den här stämpeln använts mer än i slutet av 1800-talet? Har jag sett fel?

Comment

Servisen Svalan tillverkades enligt Bo Lagercrantz, Iris, Vineta och Gröna Anna: Rörstrands serviser 1860-1970 mellan 1897 och 1925 i flintgods med blå eller grön gravyr.

Stämpeln är egentligen det sista man ska gå efter vid tidsbestämning. Jämför Svalan med stekfatet finns där några likheter vad gäller dekoren? Stämpeln som finns på stekfatet användes 1920-1938 enligt http://signaturer.se/Porslin/Lankar/rorstrand.htm

Comment

Tack. Nåt nytt lär man sig varje dag...

Comment

Hej!
            Det var ett tag sedan, din Svala är jag tämligen säker är från slutet av 1800 talet, början av 1900 tal, jag har en som ser ung likadan ut på baksid o framsida, o både genom att jämföra stämplar, både det som står i färgat, börjar jag tycka säga mer o mer än djupstämplar, de kan vara exakt lika år efter år men inte det färgade, + att det är min magkänsla. Sedan är det väldigt sällan ngn svarar om värde här, har själv blivit ganska irriterad ibland, men jag vet inte varför.Det är väl rätt svårt att bedöma var o vem du säljer till, lägger du in den på Tradera skulle jag tippa på 50-75, den är ganska vanlig men fin, tycker jag. Den med dekoren bara under, har jag ingen aning. Det skulle vara som Gustafsberg, i deras stor bok har de ett dekorregister, som jag haft användning av, där ditt nr beskriver objektet, som förhopppn vis stämmer med ditt samt även tillv år

Att tyda Rörstrands stämplar, så länge de har stjärnor, är svårt, det skulle vi beh en helt egen tråd,om den ledde nånstans, det är så små skillnader o ibland går den färgade stämpeln stick i stäv med den djupa stämpeln, men som sagts här tidigre, de gjorde inte alltid djupstämpeln o färgade stämpeln samtidigt o då blir det kruxigt eller hur???

Comment

Annan Svala dekor

Nu väcker jag upp en gammal tråd, jag tyckte att min undran passar in här. Jag gillar Svala-dekoren, och har köpt några tallrikar, så jag sökte lite för att se när den är tillverkad. Jag brukar titta på denna sida:

Där står att Svala tillverkades 1897-1907. Men så ser jag ju här på forumet att flera av er säger att den tillverkades fram till 1925. Jag litar mer på er här (I förlängningen boken ni refererar till.), så betyder det att signatursidan är opålitlig även i andra fall?

Dessutom ser jag att mina tallrikar har lite annorlunda dekor än den som visats i denna tråd. Antar att mina är en senare variant, de ser lite "yvigare" och modernare ut? Kan det ge en närmare ledtråd om årtal för tillverkning? Finns det ytterligare flera varianter av dekoren? Click image for larger version

Name:	svala 2.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	531177Click image for larger version

Name:	svala 1.jpg
Views:	1
Size:	67,6 KB
ID:	531178

Comment

Mina anteckningar..."SVALAN, 1897-1925, flintgods, blå eller grön gravyr."

Comment

Skillnad på stämplar och stämplar...

Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
                  Hej!
                  Det var ett tag sedan, din Svala är jag tämligen säker är från slutet av 1800 talet, början av 1900 tal, jag har en som ser ung likadan ut på baksid o framsida, o både genom att jämföra stämplar, både det som står i färgat, börjar jag tycka säga mer o mer än djupstämplar, de kan vara exakt lika år efter år men inte det färgade, + att det är min magkänsla. Sedan är det väldigt sällan ngn svarar om värde här, har själv blivit ganska irriterad ibland, men jag vet inte varför.Det är väl rätt svårt att bedöma var o vem du säljer till, lägger du in den på Tradera skulle jag tippa på 50-75, den är ganska vanlig men fin, tycker jag. Den med dekoren bara under, har jag ingen aning. Det skulle vara som Gustafsberg, i deras stor bok har de ett dekorregister, som jag haft användning av, där ditt nr beskriver objektet, som förhopppn vis stämmer med ditt samt även tillv år

Att tyda Rörstrands stämplar, så länge de har stjärnor, är svårt, det skulle vi beh en helt egen tråd,om den ledde nånstans, det är så små skillnader o ibland går den färgade stämpeln stick i stäv med den djupa stämpeln, men som sagts här tidigre, de gjorde inte alltid djupstämpeln o färgade stämpeln samtidigt o då blir det kruxigt eller hur???
                  Hallå Anne,
                  Jag har nog påstått det förut: Djupstämpeln är en modellbeteckning som bara ev berättar när godset är tillverkat, samma modell kan ju ha flera dekorer.
                  Stämpeln under glasyren har oftast direkt samband med dekoren. I alla fall gäller den tumregeln för Gefve.
                  So long...

Comment

Working...
                  X