Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrand bricka

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Rörstrand bricka

Hej

Kom över den här brickan nyligen och är lite nyfiken på hur gammal den kan vara och vilken serie den kan tänkas tillhöra?

Hur putsar man bäst upp tenninfattningen?
    Bifogade filer

Jattefin, 1920-1038 torde det vara..tror inte den tillhort nagon serie men ar ej saker. Jag tycker inte du skal putsa tenninfattningen, tvatta i ljummet vatten och torka med mjuk trasa......
    Vilken diameter har brickan?

Comment

Nej, så sent tillkommen är brickan inte.
      Såväl handtag som infattning är från blandstilsepokens tid - nyrenässans och stämpelvarianten i kursiv infördes 1884, för att användas fram till 1926.
      Före förra sekelskiftet borde brickan alltså vara tillverkad.

Comment

Diameter

Hej och tusen tack båda två.

Den är ca. 41.5 cm från ytterkant till ytterkant av själva tenninfattningen.

Comment

Hej, är det inte nysilver? det var det i den jag hade och enligt stämplingen var infattningen tillverkad i Eskilstuna men jag kommer inte ihåg av vem så kolla efter stämplar. Använd INTE putsmedel med slipmedel utan det finns i skumform eller ljummet vatten och diskmedel.
          Utan historia vore vi icke

Comment

Nysilver

Tack för svar!

Jag kan faktiskt inte hitta en enda stämpel trots hög grad av närgångenhet med brickan

Hur säker är du? Var det en exakt likadan bricka för de jag har sett har haft andra infattningar.

Comment

Jag har en Rörstrandsbricka, och den är märkt.

Rörstrand
              Östberg & Lenhardtsons
              Aktiebolag

Jag har tittat i Stockholms adresskalender (finns tillgänglig på nätet, för åren 1882-1926), och följt Östberg & Lenhardtson under 1882-1913. Jag har inga uppgifter före 1882.

rubrik: Förnickling/Förnicklingsfabriker
              1882: Östberg, Lenhardtson ..... 1889: nu står det Östberg & Lenhardtson, se Stockholms Förnicklingsfabrik ..... 1893: nu dyker dom upp som aktiebolag: Östberg & Lenhardtson Aktiebolag, se Stockholms Förnicklingsfabrik ..... 1913 är dom med men inte 1914

Rörstrandsmärket verkar vara det som var i bruk under 1890-talet.

Hur samarbetet hänger ihop mellan Rörstrand och Östberg & Lenhardtsons Aktiebolag vet jag inte men någon annan kanske har mer att tillföra här.
              Bifogade filer
              Last edited by alegni; 2010-06-19, 00:49.

Comment

Utmärkt, alegni!
                Så ska man jobba.
                Bilder som dessa, är vi inte bortskämda med och Du går i bräschen för bättre bilddokumentation på museinivå.

Din bricka är viktig, i och med företagsnamnet i kombination med Rörstrandsstämpeln, som nu borde sättas till 1910-tal senast.
                Populära stilar kunde kvardröja, och inte minst dekorelement i nyrenässans. Dem ser vi också mest i möbler.
                Jämför med det här, alltför billiga, bordet:
                Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

Comment

Ursprungligen postat av Chrmah081 Visa inlägg
                  Hej, är det inte nysilver? det var det i den jag hade och enligt stämplingen var infattningen tillverkad i Eskilstuna men jag kommer inte ihåg av vem så kolla efter stämplar. Använd INTE putsmedel med slipmedel utan det finns i skumform eller ljummet vatten och diskmedel.
                  Jag tror varken att det rör sig om tenn eller nysilver utan det är förnicklad metall.

I Antik & Auktion nr 6 juni 1985 fann jag denna "Porslinsbricka Rörstrand med sarg i metall (Johan Engström, Eskilstuna), 1800-tal".
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Jag tror varken att det rör sig om tenn eller nysilver utan det är förnicklad metall.
                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    rubrik: Förnickling/Förnicklingsfabriker
                    1882: Östberg, Lenhardtson ..... 1889: nu står det Östberg & Lenhardtson, se Stockholms Förnicklingsfabrik .....

att det är förnicklad metall har vi nog redan konstaterat

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Din bricka är viktig, i och med företagsnamnet i kombination med Rörstrandsstämpeln, som nu borde sättas till 1910-tal senast.
                      Är det vanligt / ovanligt att företagsnamnet står i kombination med Röstrandsstämpeln?

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                      Bilder som dessa, är vi inte bortskämda med och Du går i bräschen för bättre bilddokumentation på museinivå.
                      Tack!

Jag har en gammal trotjänare till kamera..... en kamera från 2003. Olympus C-750UZ, 4 megapixel. Jag har inget fototält eller stativ. Kameran har inte "antiskak", skärmen bak är liten 1,5", nuförtiden brukar det vara 2,5"-3", lyxigt värre!
                      Många nyare kameror har fler och bättre funktioner men det går att få bra bilder med äldre kameror ....... och så länge det funkar att få bra bilder med denna kamera så köper jag ingen ny, bara för köpandets skull!

Comment

Jag har en Rörstrandsbricka, och den är märkt.
                        Rörstrand
                        Östberg & Lenhardtsons
                        Aktiebolag
                        Är det vanligt / ovanligt att företagsnamnet står i kombination med Röstrandsstämpeln?
                        Ingen kommentar?
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X