Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matta rosa rosor vet nån namn o ålder???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Matta rosa rosor vet nån namn o ålder???

Hej!
    Jag fick sen här tallriken i min ägo på ett spec sätt, jag hade sett det, inte Gustavbergs
    men jag kan inte komma ihåg var, en antiktidning, veckotidning om blandning av äldre, det kom jag ihåg att de var gamla.

Jag tänkte jag ska chansa här hos er gedigna kunskap om ni har hört eller sett denna i Rörstrands namn o jag vill veta ålder på det,ingen djupstämpel eller något!!

Jag hade tänkt skicka det här samt ett jag har lagt in under lidköpings porslindfabrik, till Rörstrands museum eftersom de tydligen är tillmötesgående o mkt Lidköpings porslin tillverkades på Rörstrand med Sin stämpel, jag är nyfiken o envis.
    Men jag hoppas att jag får ngt bra svar här!!!!!
    Bifogade filer

Finns en på tradera säger att dekoren just heter "bleka rosor" han kan dock inte specificera detta. Kanske dock kan ge dig en ledtråd för att komma vidare.
    Här är länken till auktionen.
    Pes är mitt google.

Comment

Det var inga djupstämplar utom de få siffror o bokstav

Det är ju JAG som gick på den niten, det var ett tag sedan o jag kunde inte mycket
      Omden heter Bleka rosor borde den finnas med någonstans!!!
      Dessutom visste inte jag vid det laget att Rörstrand har en annan djupstämpel vid den tiden också, eller hur,om inte Peter snart kommer till räddning så blir det nog att skicka den till Rörstrands museum.
      Det såg ju du ocksåå att det där var jag, varför sa du inte det???
      Har du aldrig gått på en miss i begynnelsen.
      Snälla kom med kloka råd!! om det vore en gammal Rörstrandstallrik skulle den väl ha en djupstämpel med rörstrand samt om den var så pass gammal brukar det vål stå annorlunda på baksidan betr åldern????

Hjälp mig, ni som kan i alla fall den sista frågan i inlägget!!!!!!

Den enda djupstämpel som fanns var somstår i Traderas länk några bokstäver o ngt nummer, inget med åldern att göra, o jag har letet i alla rörstrandsdekorböcker jag har o det finns ingen servis/tallrik med det namnet hos Rörstrand däremot Matta Rosor från Gustavsberg o jag har googlat o verkligen gjort allt jag kan.
      Last edited by annestig; 2010-05-24, 00:38. Anledning: felstavningar

Comment

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={49DF5DF6-61C8-421B-9764-3BD8C6730EB3}

Jaha nu funkade såklart inte länken..men det sägs i annonsen att detta e 1920-tal

Comment

Ser det nu, missade tyvärr detta. Ber om ursäkt.
          Jag får söka vidare.
          Pes är mitt google.

Comment

Tack!!
            Vi får väl försöka med den länken imorgom,ops, det är idag, det är skönt att ngn vill försöka
            Men frågan på Rörstrands Djupstämpel kan du väl svara på också
            Vi hörs, återigen, tack ngt att börja spinna i
            sov gott
            annestig

Comment

Tallrikar, både djupa och flata, har "passerat mig" för några år sedan och enligt den dokumentation jag har bar ingen av dessa någon djupstämpel. Det är förstås inget svar på din fråga, mer ett konstaterande - det finns alltså fler av samma modell med denna dekor utan en djupare stämpel. För övrigt påminner dekoren om "Elisa" också från Rörstrand men den är inte lika matt.

Comment

Tror att servisnamnet "Matta rosor" ursprungligen kommer från en servis tillverkad av Gustafsberg 1913-1936. Senare har "Matta rosor" blivit ett samlingsnamn eller en benämning på liknande dekorer från olika firmor tex; Rörstrand och importposlin från Tjeckoslovakien. På Aletorps Antiks hemsida finns 2 varianter:

1. Matta rosor, Gustafsberg, 1913-1936
                2. "Matta rosor", Rörstrand, ej namngivet mönster, 1900-talets början

Aletorps Antiks hemsida:

3. Ostämplat porslin med matta rosor. (har sjläv sett denna från med stämpel och "checkoslovakia"

Antikbodens hemsida:

Hoppas någon hittar ett namn på servisen åt dig, kan nog bli lite svårt. Har sett flera äldre Rörstrandsföremål utan djupstämpel.

Lycka till med ytterligare forskning kring din tallrik.
                Bifogade filer

Comment

Som du skriver så så har tjeckerna också producerat det till synes populära mönstret bleka/matta rosor. Inte bara ostämplat utan även märkt Victoria

Det dök upp en servisfråga på Antikprat under Övrigt världen » Victoria china Czechoslovakia skickad av Snowbrigade igår kväll

Här länk till foto

Det finns en servis från Rörstrand på samma forum skickad av Henke Skickat tisdag den 6 april 2010 - 15.05:
                  Rörstrand » Raritet? Ovanlig servis från Rörstrand! Hjälp...

Det är inte samma mönster, men snarlikt.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                    Som du skriver så så har tjeckerna också producerat det till synes populära mönstret bleka/matta rosor. Inte bara ostämplat utan även märkt Victoria

Det dök upp en servisfråga på Antikprat under Övrigt världen » Victoria china Czechoslovakia...
                    Precis Kaptenen!
                    Det var Victoria china, jag for efter. Det är även den servisen som syns på den lånade bilden från Antikboden i mitt förra inlägg. Har även sett fler populära dekorer på Victoria-porslin från Tjeckien, tex en som är snarlik "Maria" björnbär från Rosenthal.

Tror att Aletorp har rätt i sin bedömning vad gäller icke namngivna "Matta rosor" från Rörstrand. Början av 1900-talet låter rimligt.
                    Bifogade filer

Comment

Den hade djupstämpel i motljus!!!

Hej!

Jag tog alla mina tallrikar, förstoringsgls o satt mig vid en stark lampa som Andres föreslog samt data sidan med stämplarna o årtal framme,det var ett mkt bra knep som jag ska tacka Andres för!!!!!

Jag säg inte mkt mer än jag redan sett eftersom jag studerar tallrikarna noga,
                      men min Bella hade en signatur sim jag inte kunde tyda en sirlig.

Sedan kom matta rosor, jag kan inte fatta att jag nissat det, men nu hade jag ju starkare utrust, på sidan av färgade Rörstrand var Rörstrand djupstämplat med sina 3 stjärnor, men hur ska man tyda årtalen Rörstrands djuptrycket skiljer sig inte mkt åtmellan slutet av 1800 talet fram till 40-50 talet , är det strecket under Rörstrands längd o böjning , hur sirligt Rörstrand är skrivet, det är minsann en liten differens!!!! Och stämpeln med ett T ovanför rörstrand, hör det dit.

Men jag ska ändå skicka den till Rörstrandsmuseum o samtidigt lite frågor hur man kan få reda på vilket årtionde en Rörstrandstallrik kommer från, det tycker jag verkar omöjligt, en del produceras ju under längre tider.

Har ni svaret på den gåtan, nu när jag sjäöv löste gåtan om rosorna, som inte var tjeckiska, fast jag vet att det ni snackat om förekommer ??????????

Men på min Wexiö fnns nada, får väl skicka in den till antik o auktions expertpanel.

Lidköpings har ingen sagt ngt om fast jag har foto, men jag vet att det är svårt att känna till deras serier, därför får den häng med till Rörstrand, jag tror bestämt det var den tiden Rörstrand ägde Lidköping porslinfabrik

Tack för alla era ansträngningar, men en sån enkel fråga som när tog G-bberg bort årtalen kan ingen svara på??
                      annestig

Comment

Jag har fått svar fr Rörstrands museum om min tallrik. De har ingen aning varför den aldrig namngavs, för den var populär då, men har allltid fått heta Matta Rosor som Gustavbergs till trots, att den har mindre rosor o mycket rosenknoppar som inte Gustavbergs har, det lade jag märke till direkt, därför sände jag in den, serien är ifrån sekelskiftet, så vet man det o det är alltid bra att veta så mkt man kan få, i alla fall när det gäller tallrikar!!!!!!

Comment

Working...
                        X