Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Servisen Japan med restaurangnamn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Servisen Japan med restaurangnamn

Har en hög tallrikar Rörstrand Japan som jag inte blir klok på. Det är målat/tryckt Carl.A.Widmans Restauration i överkant på tallrikarna, bifogar foto.
    Var det vanligt på en sådan här gammal servis att det gjordes så? Vad är det för en orange krumelelur på undersidan.
    Tacksam för svar.
    Bifogade filer

Hej och välkommen Gaspen 2000! Rolig tallrik. Har du letat efter information om restaurangen? Jag har aldrig sett något liknande, men vänta så kommer det nog någon Pesare som är mer hemma på gamla tallrikar. Jag tror i alla fall att den oranga krumeluren är en signatur från den som målade tallriken.

Comment

Jodå, framför allt under andra halvan av 1800-talet är det mycket vanligt att restauranger beställer sitt eget porslin ur den befintliga dekorfloran, med extra tillägg av sitt namn. Jag tror det är ett slags stöldskydd, snarare än att de försöker sätta personlig prägel på restaurangen. på 1900-talet kommer dels särskilda modeller som är mer hållfasta och dessutom dekorer som är mer diskreta än de för hemmabruk, dvs en särskild katalog för restauranger.

Comment

Ursprungligen postat av gaspen_2000 Visa inlägg
        Har en hög tallrikar Rörstrand Japan som jag inte blir klok på. Det är målat/tryckt Carl.A.Widmans Restauration i överkant på tallrikarna, bifogar foto.
        Var det vanligt på en sådan här gammal servis att det gjordes så? Vad är det för en orange krumelelur på undersidan.
        Tacksam för svar.
        Den Restaurangen måste bara ha konkat om man får döma av skicket på tallriken.......

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Den Restaurangen måste bara ha konkat om man får döma av skicket på tallriken.......
          Och orsaken kan vara att ägaren valde en servis ur Rörstrands dyrare sortiment.

Comment

Undrar just hur den restaurangens personalkostnader sag ut, detta maste ju handdiskas.....

Comment

Tack för svar. Intressant, men det kan nog inte finnas många sådana här tallrikar kvar för allt sånt slängdes väl eftersom? Tycker om dekoren och det blir nog att samla ihop till en servis UTAN resturangnamn. Och ja, den här resturangen var nog inte så populär, tallrikarna är som nya.

Comment

Tack för svar. Intressant, men det kan nog inte finnas många sådana här tallrikar kvar för allt sånt slängdes väl eftersom? Tycker om dekoren och det blir nog att samla ihop till en servis UTAN resturangnamn. Och ja, den här resturangen var nog inte så populär, tallrikarna är som nya.
                Var extra rädd om den. MED restaurangnamnet och i det SKICKET så är det ett samlarobjekt som säkert är åtråvärt av många.....

Comment

Vad är det för en orange krumelelur på undersidan.
                  Tacksam för svar.
                  Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Jag tror i alla fall att den oranga krumeluren är en signatur från den som målade tallriken.
                  Hej gaspen_2000 och välkommen!

Liksom Rosa tror jag att din krumelur är signaturen från den som målade tallriken på fabriken. Bifogar en bild på 4 st. av mina "japaners" blåa krumelurer.
                  Bifogade filer

Comment

Tack för fina bilder och svar. Ser att även du har märkt XIV i botten, man ser spår av det på en av mina tallrikar, säkert serien. Kul med Japan att dem är vackra även när man vänder på dem. Men jag hittar inte så mycket länkar på just Japanservisen, någon som har nåt tips? Skulle vara kul att veta vad som finns om man skulle börja samla på sig lite.

Comment

Hallå Gasp,
                      Min bäste vän dog för några år sedan och han var storsamlare av Japan.
                      Vad som hänt med samlingen vet jag inte, men är du intresserad kan jag naturligtvis förmedla en kontakt. So long...

Comment

Här är ett par trådar om Japanporslinet

http://www.precisensan.com/antikforu...an+R%F6rstrand

http://www.precisensan.com/antikforu...an+R%F6rstrand

Jag har rätt många delar Japan som jag behöver göra mig av med. En del i bra skick och en del där lite av den utanpåliggande dekorfärgen försvunnit. Vissa av färgerna slits väldigt lätt vid användning så det är sällan man ser delar som har all dekorfärg kvar. Om du är intresserad av att veta mer kan du skicka ett privat meddelande till mig.

Comment

Såg att det hade sålts en 86-delsservis på auktion för 3.200.- komplett med skålar, uppläggningsfat osv.
                          Japan, Rörstrand, 86 del . Såldes för 3.200 kr på auktionen den 29 januari 2001

Jag ska hålla ögonen öppna. Tror nog att det är bäst att hitta en större servis och sedan komplettera än tvärt om. Jag har redan en nästan komplett servis Ostindia för 12 och en komplett Villeroy & Boch French Garden för 14, börjar bli trångt i skåpen, men det är lite för roligt med porslin för att sluta. Rosa: jag återkommer. Kim: Jag börjar på auktion men tack ändå.

Comment

Working...
                          X