Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Rörstrandsstämpel hur gammal - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrandsstämpel hur gammal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrandsstämpel hur gammal

Denna stämpel rörstrand är gammal och så vitt jag sett okänd i de uppslagsverk jag har att tillgå.
    över kronstämpeln står det nog STENMASSA, texten är suddig men jag tror att det står så.
    Är detta möjligen den första kronstämpeln eller vad är det.
    Vet någon ålder på krukan och ev. vem har designat den.
    Det finns intryckt i godset bokstäverna SL och en fyra.
    Bifogade filer

Stenmassan ersatte det gamla flintgodset omkring 1905. Om jag inte minns fel fanns dessa krukor i 8 storlekar, denna ar nr. 4
    Last edited by Andres; 2010-03-22, 12:29.

Comment

Det är stämpeln som gör mig osäker, enligt S.E. Vineblads bok porslinsmärken hittar man nget om denna raka rörstrandsstämpel utan den underliggande linjen och med tre kronor.
      Jag har även sökt i andra antika uppslagsverk men ingenstans nämns denna egendomliga stämpel.
      Mycket troligt är det att vi har en 1900 tals pjäs här och att det fanns 8 storlekar är mycket möjligt. Det skulle ändå vara roligt att få bekräftat denna stämpel. Krukan är ju rätt vanlig och finns säkert i många svenska hem i olika storlekar.
      Kan någon detta med vad stämpelns ålder är?
      Finns det någon länk som man kan gå in på?

Comment

Kakelugn är ett samlingsnamn på eldstäder som har kakel som ytterbeklädnad. I Sverige utvecklades under 1700-talet en särskild typ av kakelugnar som ökade värmeeffektiviteten genom att låta värmen cirkulera i ett inbyggt rökkanalssystem. Detta är det vi i dagligt tal kallar kakelugn. Den moderna kakelugnen uppstod under senare delen av 1700-talet. Eftersom järnverken gjorde av med … Fortsätt läsa Kakelugnar →

Comment

Tack Andres.
          Detta var matnyttigt, man njuter av att få fylla på pärmen med fler konstnärer och stämplar, Tack för det.

Comment

Hittade hit när jag googlade och sparkar liv i denna gamla tråd. Jag har en likadan stämpel på min Rörstrands syltkruka. Instämplat är också siffran 1 och bokstäverna AS. Någon som vet något mer om denna stämpel? Har inte heller kunnat hitta den i någon förteckning.

Comment

Working...
            X