Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hugo Tryggelin vas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hugo Tryggelin vas?

Hej på er!
    Min far har köpt sig denna fina Rörstrandsvas på loppis i helgen och vi undrar vad H.T kan betyda?
    Kan det vara Hugo Tryggelin eller är vi helt fel ute?
    Vi är jättetacksamma för minsta lilla information som kan tänkas finnas, tack på förhand
    Mvh Sabine

http://sabinequila.blogspot.com/2010....html#comments Bilder på länken, det ville inte riktigt fungera när jag försökte infoga bilderna.

Nej, det är inte Hugo Tryggelin som gjort hans vas. Han ritade främst kakelugnar, men också några föremål i jugendstil. Den här är betydligt senare. (50-60-tal?). Rörstrand har haft en massa tillfälliga konstnärer i sin produktion som bara gjort enstaka föremål, och dessa är sällan med i några förteckningar. Tyvärr vet jag inte vem HT är, men det är nog iallafall designerns initialer.

Comment

Helen Tapper (f 1961), Keramiker, glaskonstnär, utbildad vid Konstindustriskolan i Göteborg 1984-88, Rörstrandsstipendiat 1987, verksam vid Rörstrand från 1988 till tidigt 1990-tal med formgivning för basproduktion och specialprodukter. Signering H.T.

Nyström Bengt (2008), Svensk keramik under 1900-talet
      Last edited by Kaptenen; 2010-03-15, 14:51.

Comment

Här har Söffe postat en bild på en praktvas av Tryggelin

Comment

Så pass sen? Jag tyckte inte stämpeln kändes så sen, även om designen mest liknade sent 80-tal.

Comment

Jag blev också förvånad, men det är exakt "samma" stämpel som återges i Nyström.

Här är hennes hemsida
            Last edited by Kaptenen; 2010-03-15, 15:25.

Comment

Tack så hemskt mycket för infon!

Comment

Working...
              X