Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrands kaffekoppar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Rörstrands kaffekoppar

Hej
    Hittade i mina gömmor på vinden 6 gula kaffekoppar med fat, som jag köpte på 50-talet (tror jag) Hade glömt att jag hade dem. Dom ligger i sin orginalkartong, men inget om vad modellen heter eller vem som designat dem. Är det kanske någon som kan hjälpa mig med detta?
    Tack på förhand
    Bifogade filer
    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Okänt namn, okänd designer. Finns i flera färger, svart, gult, blått och grönt som jag har sett. Finns både te- och kaffekoppar, kannor mm. Jag har själv gula tekoppar. De påminner om Kolorita, men är inte samma servis. Jag har, liksom flera andra, spekulerat om det kan vara Hertha Bengtsson, men det är bara spekulation. Hon ligger ju bakom flera av Rörstrands reliefdekorer från samma period.

En annan sak som många påpekat är ju att den är ganska rejäl, grova hänklar, tjockt gods etc, vilken möjligen skulle kunna tyda på att det är framtaget för hårt slitage, t.ex för kaffeer och restauranter. Ytterligare en gång finns inga "litterära fakta", utan bara spekulationer
    http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Är det någon som vet ifall Rörstrands lät tillverka exempelvis kaffekoppar utomlands för sin egen räkning och att varorna stämplades med Rörstrands stämplar?
      Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Comment

Working...
      X