Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Burkar av Westman och Westmanliknande burkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

jupps det var det
    Det är så roligt att det inte finns ngn komplett förteckning över hennes burkar.
    Man hittar och ser saker som man inte ens viste fanns.
    Sen vet man ju aldrig när man blir färdig med detta projekt.
    Köpte en burk idag, alldeles för dyrt men jag orkar faktiskt inte med Tradera alla gånger.
    Mors godaste sylt, den lilla för 420kr.

Comment

Jag har fått upp Pickles och Sellerisalt i min hylla i den blåvågade med svart mitt och det var kul att se dem :-)

Om R-man har koll så ska jag ha tag i 10-12 av de större och några stycken av den mindre så jag har en del kvar att titta efter.

Comment

På Tänkarens originalbild så finns det två små burkar med svart överst och grått med vita eller svarta prickar underst. Finns dessa med fler namn än krydd- och vitpeppar?

Jag vet att de finns i två storlekar, samma som de blåvågade med svart mittendel. Alltså lika höga med med olika diameter.

Comment

Jag har inte sett några speciella namn på dessa kryddburkar, annat än sifferbeteckningar från Rörstrands register.

Marianne Westman vann guldmedalj med dessa på California State Fair 1961. Själv tycker jag att de är så klassiskt rena och jättesnygga, överlever alla modetrender!
          R-man

Comment

Jag var visst otydlig där. Menade med olika kryddnamn.

Comment

Hej J.J.
              Enligt Birgitta Garpes uppsatts så finns det endast de två med det motivet. Jag har sett många burkar men jag har aldrig sett eller hört att det skulle finnas andra kryddor.

Comment

Hej igen J.J!

Helena har rätt, det finns inga fler kryddnamn i denna serie.
                R-man

Comment

Så synd! Jag hade hoppats på att alla kryddnamn fanns på denna modellen - det är ju den klart snyggaste av Rörstrands alla kryddburksmodeller. Jag har bara en av dem men eventuellt den andra på gång.
                  Bifogade filer
                  Last edited by J.J; 2010-04-07, 20:21.

Comment

J.J

Lite kuriosa. De vita/svarta prickarna skall föreställa pepparkorn. Likadana har hon gjort på Arom serien.

Comment

Gick Sockerburken på tradera verkligen för 3550 kronor eller blev det fel och samma burk är ute igen......

Det börjar bli dyrt med MW-burkar nu och i Stockholm vid Odenplan var det inte många burkar till salu dessvärre :-)

Comment

Tänkare. Det gjorde den, jag va den andra som bjöd. vid 3500kr la jag mig. Ibland vill man verkligen ha en sak....
                        Säljaren kontaktade mig och sa att hon hade en till. Vet inte om det är samma eller om det är en till.

Comment

Nu har jag fått in en Lingonburk från R-man och en liten fin burk utan lock oxå från R-man och så fick jag köpt en ingefära och en mejram av de minsta blå. Samlingen växer ;-)

Comment

Kolla in vår blogg, vi har lagt ut bilder på alla våra nya burkar.
                            R-Man: Jag vill också ha burkar
                            Tänkaren: Har du någon aning om hur många burkar det finns av den lite större kryddburksmodellen. Den som är i blått också.

Comment

Hej Helena och Tänkaren,

Jag har koll på 13 st av den lite större kryddburksmodellen, c:a 6,5 cm i diameter och 9 cm hög inkl lock: Salvia, Basilika, Körvel, Sellerisalt, Kardemumma, 4Kryddor, Rosmarin, Nejlikor, Kyndel, Dragon, Timjan, Muskotblomma ocjh Paprika. Förmodligen finns det några ytterligare. Någon kanske har koll på fler?

Kolla dock måtten noga för det finns dessutom många "udda" storlekar" som är både större och mindre. Exempelvis finns Hel Kanel som är 10,5 cm hög.
                              R-man

Comment

R-man kan det här Helena :-)

Jag har en Pickles på 10,5 hög och 9,5 i diameter och den har ingen kork på undersidan av teaklocket.

Så nu sknas 21 stycken som jag vet och då är det inte klart vad som finns i den "mindre" upplagan då jag inte har en R-man-förteckning där.

Är det någon mer än jag som har en "dansk" burk --> Allehånde?

Comment

Working...
                                X