Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ett år i Sverige - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knalle från Kind

    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    här något skarpare bild. Set ut som en hamnstad, snubben har hummer i ena
    handen och någon härad från västkusten finns väl inte med. Kanske gjorde Forssel fler gravyrer än de i planschverket och Rörstrand fick den här på köpet?
    PS. Skickade en förfrågan Inger Thor så får vi se om hon svarar.
    På inlägg 71 och 72 har Peter S och Kim visat bilder där man inte riktigt kan utläsa texten.
    Kind är ett av häradena i Sjuhäradsbygden (och dessutom det bästa för jag är född och uppvuxen där). Om knallarna och deras egna hemliga språk - månsing - kan man läsa här: http://livetsomknalle.wordpress.com/fakta-om-knallar/
    Bifogade filer

    Comment


    • Rätt talat Lars M. Vill även framhålla Veden (Borås), eftersom jag kommer därifrån.
      Bifogade filer
      Last edited by prylsnubben; 2012-08-10, 11:02.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        På inlägg 71 och 72 har Peter S och Kim visat bilder där man inte riktigt kan utläsa texten.
        Kind är ett av häradena i Sjuhäradsbygden (och dessutom det bästa för jag är född och uppvuxen där). Om knallarna och deras egna hemliga språk - månsing - kan man läsa här: http://livetsomknalle.wordpress.com/fakta-om-knallar/
        Hallå Lars,
        Roligt att få se knallen från Kind på en riktig tallrik, bilden du talar om är hämtad från en bordsskiva. Tack och so long... knalla på...

        Comment


        • Kopp Sameby

          På en loppis i går köpte jag denna kopp (7 cm hög och 7 cm i diam) och jag tog för givet att den kommer från Ett år i Sverige. Men det finns ju inga bevis, så nu får jag be PES-arna om hjälp. Skulle den inte tillhöra Rörstrand och Ett år i Sverige får den väl ses som exempel på näraliggande och med förväxlingsrisk.
          Bifogade filer

          Comment


          • Är tveksam till att den är svensk. Har inte sett modellen förut. Kan den vara norsk möjligen?

            Comment


            • Kanske av intresse

              Comment


              • Ursprungligen postat av mange64 Visa inlägg
                Hallå och tack Mange,
                För tipset. Tänker lägga ett bud. So long....

                Comment


                • Bokförlaget rediviva gav 1979 ut en faksimilupplaga. Om man inte har en faiblesse för förstaupplagor utan nöjer sig med innehållet kan det vara mer ekonomiskt försvarbart.

                  Comment


                  • Tack för passningen....

                    Hallå Peter,
                    Ja, det är ju innehållet som är det intressanta. Längtar efter att få se de där bilderna som uppenbarligen aldrig fastnade på servisen.
                    So long...

                    PS. Kan man egentligen tala om Ett År i Sverige som en servis? Så vitt jag kommer ihåg har vi bara kunnat dokumentera flata tallrikar, assietter, cabarrè och kanske
                    någon udda del. Finns det djupa tallrikar, terrin, såssnipa/kopp, uppläggningsfat.... jag är mycket tveksam.

                    Comment


                    • Vingåker V...?

                      Hallå i snödrivan,
                      Det här lilla askfatet fick jag som julkort av vännen Lars M och frågan är om det verkligen är Forsells
                      gravyr? Kan vara Wärend V, tveksamt, men jag saknar dokumentation. Fatet är ca 85 mm i diameter. Vad säger ni
                      porslinsvänner?
                      So long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Byggnaden i bakgrunden är Säfstaholm så Vingåker bör det vara.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Byggnaden i bakgrunden är Säfstaholm så Vingåker bör det vara.

                          http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...g%C3%A5ker.jpg
                          Måste bara få in Säfstaholmsäpplet här också.

                          Comment


                          • I din förteckning bör det vara 26. Wingåker V (Kvinna med barn)

                            Jag hittade en dålig bild på:

                            Click image for larger version

Name:	Vingåker VI.jpg
Views:	1
Size:	15,9 KB
ID:	543024

                            27. Wingåker VI (Kvinna på kyrkogården)

                            Comment


                            • Kunskapens frukt...

                              Hallå alla ettåringar.
                              Tack för svar, visst är det Säfstaholm där i bakgrunden, lite slarvigt tecknat, men vann vi klarhet i frågan om askfatet tillhör Ett år i Sverige?
                              Kaptens bildexempel har inte minsta likhet med askfatet. Vi kanske får vänta på Peter S som har den där faksimilen av bokverket, eller?
                              So long....
                              Tack för äpplet, Snubben...

                              Comment


                              • Helt rätt med Vingåker V, där man bl.a. kan läsa: "...Hon kommer från Säfstaholms Herregård; hvars vackra façad på afstånd upptäckes. Har hon i något husligt bekymmer vändt sig dit med bön om hjelp och bistånd, går hon visserligen tröstad tillbaka. Den vördnadsvärde Mecenat, som, med ett sinne öppet för all ädel njutning, på detta vackra Herresäte samlat kring sig konstens rika och dyrbara skatter, har bevarat sig ej mindre dyrbara i sina underhafvandes välsignelser **)...
                                **) Säfstaholm eges af Hans Excellence Hr Grefve G. Trolle Bonde."

                                Comment

                                Working...
                                X