Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Förteckning. Del 1 (3)

    Hallå och tack,
    Här ett försök och några kommentarer, datavän blir jag aldrig,
    vän med datorn alltså:


    Tänk vad många trådar som bara försvunnit i etern, så jag tänkte påhejad av Rosa, att försöka sammanfatta vad vi spejare i Pesanien kommit fram till vad gäller frågan hur många bilder ur Forssells verk som kommit som motiv på Ett år i Sverige.

    Bifogade filer är bara ett korrektur där jag närsynt och ordblind försökt lägga in de bilder som tråden samlat i Peters förteckning.

    Övriga dokumentationer är observationer och saknar bild. Det vore kul med fler bilder.

    Korrektur bör granskas och rättas. Ser fram mot synpunkter, korrigeringar och kompletteringar. Så kan vi knyt ihop säcken.

    So long...
    Bifogade filer

    Comment


    • Förteckning. Del 2 (3)

      Här några sidor till:
      Bifogade filer

      Comment


      • Förteckning. Del 3 (3)

        Och så det sista:
        Bifogade filer

        Comment


        • Tyvärr lyckas jag inte öppna något av förteckningarna.
          Någon annan som också har problem med detta ?

          Comment


          • Trassel på tråden?

            Hallå,
            Det var odd. När jag klickar kommer en skylt som talar om hur öppnar. Nästa skylt heter filhämtaren (till datorn, gissar jag) och efter några sekunder kommer bilden på skärmen.
            Jag har MAC om det nu kan ha någon betydelse?
            So long...

            Comment


            • Allt stämmer bra, såvitt jag kan se...
              Nu när du har bilder som beskriver vad som visas, så kanske du inte behöver mina taffliga kommentarer om vad som skildras...

              Comment


              • Hallå Peter & Co,
                Taffliga, nej väl beskrivande i de allra flesta fallen. Kom ihåg surret om Knallen. Utan dom hade aldrig kommit så här långt.

                De där fem som vi inte funnit vore intressant att se i bild som planscher, kan du plåta?

                Så vill jag ivrigt uppmana andra bidragsgivare att komplettera med bilder som saknas.
                Tråden är inte slut och fasen vet hur lång en tråd är.

                Tack och so long....

                PS. Längtar efter Rosa.

                Comment


                • Inget trassel på tråden.

                  Hej Kim,

                  Tack för bilderna du sammanställde.

                  Av okänd orsak fick jag felmeddelande när Adobe Reader skulle öppna dina filer, andra dokument gick bra att öppna. Det fungerade inte att uppgradera programmet, så det fick avinstalleras och installeras på nytt.

                  Men nu fungerar allt som det skall

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Peter & Co,
                    Taffliga, nej väl beskrivande i de allra flesta fallen. Kom ihåg surret om Knallen. Utan dom hade aldrig kommit så här långt.

                    De där fem som vi inte funnit vore intressant att se i bild som planscher, kan du plåta?

                    Så vill jag ivrigt uppmana andra bidragsgivare att komplettera med bilder som saknas.
                    Tråden är inte slut och fasen vet hur lång en tråd är.

                    Tack och so long....

                    PS. Längtar efter Rosa.
                    Hallå Kim! Vad bra att du tagit itu med sammanställningen. Jag skulle skriva ut dina bilagor tidigare idag för att lättare kunna jämföra med mina tallrikar som jag ännu inte visat, men papperet i skrivaren var slut . Jag har i alla fall fotat alla nya, så det går sakta framåt. (Har varit bortrest och sen förkyld, därav min frånvaro på PES)

                    Comment


                    • Här kommer

                      2. Leksand I
                      3. Leksand II
                      5. Leksand III
                      6. Leksand IV
                      10. Mora I
                      13. Elfdal

                      Ingen ny (tyvärr), fast nr 6 Leksand IV hade du inte lagt in bild på i din sammanställning. Fler bidrag kommer snart, och några funderingar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • ...och här kommer resten:

                        16. Jerfsö II
                        17. Ackja
                        21. Wingåker I
                        33. Blekinge I
                        34. Blekinge II
                        38. Herrestad härad I
                        40. Herrestad härad III

                        Nummer 38 trodde jag var ett nytt bidrag, men när jag läste din sammanställning såg jag att den redan fanns på bild (från Gideons inlägg om kabarén som såldes på auktion).

                        Vi kan ju konstatera att Ett år i Sverige använts på många olika tallriksmodeller. De med svart kant som jag nu visar är små assietter (15 cm diameter) som känns ganska tidiga. De har ett charmigt, lätt gods och saknar fotring. Och de små krumelurerna på baksidan från den som målat kanten är ju söta, eller hur? Den andra servisen (diameter 21 cm), som delvis är kolorerad ser ut att vara samma modell som de som Mange64 visat med den överdådiga blomsterbården. Både Manges och mina är ju märkta H4 också.

                        När jag räknade igenom motiven som vi sett på tallrikar får jag det till 24 stycken. Då har jag inte räknat med den tyska tallriken. I det här inlägget http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post130283 finns påståendet att det var 24 motiv som trycktes av Rörstrand. Kanske kommer vi inte längre?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Hallå Rosa,
                          Ledsen att jag missade att svara men tittade, det gjorde jag så ögonen blödde.
                          Fin final med de underbara svart/vita assietterna, raka stämpeln och enkla bårderna.
                          Fajans, så klart. Kul att se.
                          Den andra modellen ser ut att vara "restaurangporslin" och jag tror att färgerna rött,
                          blått och gult är påkladdat för hand. Har du lagt märke till att några av stämplarna är spegelvända,
                          eller är det min svaga ögon som skelar?

                          Det är få motiv/bilder vi saknar och jag har en känsla av att dom aldrig kom till tryck. Alla ligger ju i slutet
                          av planschverket (med ett undantag) och fabriken tappade kanske farten och satsade på någonting annat.

                          Hur många modeller av tallrikar som fick vår dekor vet nog ingen, men gissningsvis är de flesta dokumenterade

                          här på PES. En sammanställning skulle kunna vara etapp II och kanske kan man t.o.m. tidsbestämma efter stämplarna?
                          Det skulle förvåna om alla motiven finns på alla modellerna).

                          Jag kan naturligtvis lägga in bilden på nr 6 men då blir det nog lite rörligt om man nu inte på ett fiffigt sätt kan byta
                          gamla dokumentet mot det nya. En moderat fråga.

                          Tack till alla som bidragit och gjort den här tråden lite spännande och långlivad, faktiskt lite forskning, och det är väl kul
                          att vårt forum efter flera år har en ganska heltäckande bild av Ett år i Sverige.
                          So long Rosa och alla våra vänner, vi tar väl ett år i taget....
                          Last edited by Kim von Platen; 2012-06-18, 17:25.

                          Comment


                          • Här har vi en saknad.

                            14. Porfyrvasen vid Rosendals slott.

                            Click image for larger version

Name:	Ett år i Sverige 1 res.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	537703
                            Click image for larger version

Name:	Ett år i Sverige res.jpg
Views:	1
Size:	63,8 KB
ID:	537704


                            koppens höjd 6,5 cm, diam upptill 9,7 cm
                            fatets diam 14,7 cm
                            både kopp och fat har 12-kantig form, fatet uppdelat i 12 fält

                            (Mått och bilder från avslutad auktion på Tradera)

                            Comment


                            • Ett år i Sverige?

                              Hallå Kapten,
                              Du levererar ofta överraskningar. Vi som trott att de där landskapsbilderna aldrig fastnade på serviserna.
                              Jo, Rörstrand står det den här gången och visst är det bilder ur planschverket Ett år i Sverige, men tillhör koppen
                              per definition servisen med samma namn? Eller är det en annan kaffeservis och dom hade inte alltid kåserande namn.
                              Hur som helst med den saken, kul med undantag som bekräftar regeln. Vad tror ni andra om Kaptens kopp från Tradera?
                              So long....

                              Comment


                              • Mycket intressant läsning! Köpte tre delar ur "Ett år i Sverige" på bakluckeloppis i Linköping för en vecka sen och visste ingenting om dem. De är i det närmaste nyskick bortsett från en där gulddekoren är sliten. Nu vet jag vad de heter och att det var fler än fyra som jag först trodde.

                                Kaitum II
                                Wärend II
                                Leksand III

                                Comment

                                Working...
                                X