Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Här skall man inte sticka ut näsan i onödan. Fel, fel, fel. Visst, men västkusten var rätt. Man är tydligen inte bara ordblind. So long

Comment

Det var ju inte det faktum att ni hade fel som var det väsentliga, även om jag råkade upprepa det tre gånger, utan att han inte finns med i min bok!

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Här skall man inte sticka ut näsan i onödan. Fel, fel, fel. Visst, men västkusten var rätt. Man är tydligen inte bara ordblind. So long
        Hallo Kim! Peter S har bara sett lite för mycket på barnprogrammet "Fem myror är fler än fyra elefanter" med Magnus och Brasse. Det är inget att haka upp sig på. Bra att han har barnasinnet kvar

Comment

Kaffeservis

Hallå före loppis,
          Jag har hävdat att Rörstrand "klistrade" Forssell på gammalt gods och det är troligt att jag hade fel, men så mycket är säkert att man "klistrade" gamla bilder på nya modeller. Ett år i Sverige finns på minst tre olika kaffeserviser och två snarlika cabarrér. Den här kannan är rolig för den är märkt både Blekinge och Leksand. Peter, är det verkligen Morabilden på koppen? So long.
          Bifogade filer

Comment

Ingen av dem är Forsells bilder, såvitt jag kan se. Som sagt har motivet varit populärt och de här ser mer ut som Jenny Nyströms sekelskiftesromantik än de karga Forsell-bildena.

Comment

Hallå Peter, du har narurligtvis rätt igen, men vad heter då den här servisen? Så här är kannan stämplad. Rörstrand har tydligen gjort en modern version för man har behållit namnen Leksand, Mora etc och motiven är samma som Forsells, så om man bara tittar på förteckningen stämmer den nya bilden med beskrivningen. So long
              Bifogade filer

Comment

Har inget att tillföra i den här tråden, förutom en bild på en komplett cabaret, som gick i helgen på Crafoords i Lund för 1100:-.
                Bifogade filer

Comment

Tack Gideon, du drog ett strå till stacken, nämligen räfsande kvinnan nr 38 Herrestad I som vi inte visste existerade som motiv på Ett år....
                  Priset på Crafoords var överraskande om man betänker att en del kostar ca 350:- hos handlarna i Stockholm. 9 x 350:- är 3150:-. Ytterligare ett belägg för att en komplett samling sällan är värd lika mycket som summan av delarna. Det är priset vi samlare får betala för vårt lilla tidsfördriv.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå i snöyran.
                    Här senaste sammanställningen. Forssell gjorde 48 gravyrer. Räknar man bort vyerna (10 st) återstår 38 med folkdräkter. Vi har identifierat 32 av dessa Rörstands bord inräknat. 6 motiv saknas.

Konstigt att dessa ligger i nummerföljd i slutet av verket (undantag nr 47), kanske producerad man i nummerföljd och tröttade efter några år.............
                    Fortfarande snöyra och jag råkade se en artikel om Rörstrand i tidningen Antikbörsen nr 9 2000, skriven av Gunilla von Platen! På sidan 28 finns en bildtext som säger "Koppartrycksserien Ett år i Sverige med 24 olika folkdräkter gjordes som servis på 1830-talet". Men vi har redan 32 motiv. Hur många har vi om man räknar bort bordet?
                    Last edited by Rosa; 2010-02-04, 23:24.

Comment

Hallå Rosa,
                      Jag kan inte svaret på rak arm eftersom jag löpande kompletterat förteckningen utan att anteckna varifrån motiven är hämtade, men jag skall gå tillbaka och kolla. Men det handlar högst om tre motiv.
                      När min mail kommer igång kan jag höra med Gunilla (som jag känner ganska väl) varifrån uppgiften 24 är hämtad. Vi har fler. So long..
                      Last edited by Kim von Platen; 2010-02-05, 08:59.

Comment

Bara en påminnelse..

Hallå,
                        Det har varit mycket gamla serviser på tråden under senaste tiden. Vill bara påminna om denna tråd och tipsa nytillkomna tittare. So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2011-02-07, 15:19.

Comment

Härlig tråd som förtjänar uppmärksamhet!
                          Jag vill backa från mitt uttalande att knallen på bordet inte fanns i min bok. Det gjorde han ju! Det var nr 29. Kind... Men färgerna var helt annorlunda än i boken. Där är han jämnbrun...

Comment

Om Kind (Westergöthland) kan man läsa: Af de sju härader i Westergöthland och södra trakten af Elfsborgs län, som erhållit rättiget att, till försäljning af inhämska tyger, väfnader, trävaror och jernsajker, kringvandra i landet, är det i synnerhet Kind, Redväg och Ås, hvilkas invånare allmännast begagna en sådan handelsfrihet. Antalet af dessa vandrande handelsmän stiger, enligt tillförlitliga uppgifter, nu långt öfver 1000. Ofruktbarheten i de Westgötha trakter, vi nämnt, äfven som i de öfrige Häraderna, Bollebygden, Veden, Gesened och Mark, gaf redan i fordna tider anledning för dess bebyggare att genom kringförande af, dles hemgjorda dels i andra orter uppköpta, varor vinna medel till uppehälle. Icke blott i Gustaf II Adolfs tid komma klagomål af borgerskapet i städerna öfver dessa handelsfärder; äfven förut finna vi kringvandrande Westgöthar omtalta. De befalltes då, att antingen sätta sig ned i någon stad eller upphöra med sin handel. Uppsyningsmän eller så kallade Landsprofosser förordnades, som skulle hindra all olaglig handel på landet. Då dessa medel inte hjelpte och deras landthandel fortfor, tillät Gustaf Adolf dem att bygga sig en stad och att, genom burskap der, förvärfva sig den rättighet de förut saknade. Så uppkom Borås, 1622.

Comment

Bra att du påminner, Kim. Jag har förvärvat några fler tallrikar mm, så det blir till att gå igenom och fotografera. Förhoppningsvis kan jag bidra med något nytt motiv.

Comment

Lite bidrag

Kanske visas förrut men fotat lite:
                                Bifogade filer

Comment

Working...
                                X