Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Peter,
    Tack, då får vi sortera in Snubbens nålfat bland ettåringarna. Ser fram emot att se en svensk tallrik, III:an, från tiden.
    So long..
    Den är så liten så den går under rubriken "ett knappt halvår" i Sverige.

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Den är så liten så den går under rubriken "ett knappt halvår" i Sverige.
      Hallå, Var glad hälsar Inge och Sten... so long...

      Comment


      • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå, Var glad hälsar Inge och Sten... so long...
        STENINGE ? -Ja, det får Du diskutera med Gissla!

        Comment


        • Den här länken kanske kan vara av intresse? http://runeberg.org/ettarsverg/

          Comment


          • Hallå Hosse,
            Din länk är verkligen spännande och berättande. Tack så mycket. Sällan har väl en enskild servis blivit så analyserad och belyst av så många som just denna, vill gärna tro att tråden kan lite kulturhistoriskt värde. Resan har i alla fall varit kul tur.
            So long....

            Comment


            • Länk

              "Ett år i Sverige" på Bukowskis Market.

              Nordens ledande auktionshus. Liveauktioner och kvalitetsauktioner online. Sälj till marknadens högsta priser genom expertis och engagemang.

              Comment


              • 1800-tal???

                Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                "Ett år i Sverige" på Bukowskis Market.

                http://www.bukowskismarket.com/items...erige-1800-tal
                Hallon, Tiden går, kul att du har lite koll. Man kan fråga sig vad B:s kan om tidens gång? Ett år i Sverige tillverkades under nästan 100 år och den här modellen luktar mycket 1900-tal. Omärkta tallrikar har vi väl inte stött på? Däremot andra egendomligheter. Kan ingenting om Rörstrands modellhistoria och det vore kul att få lära lite. Tack och so long....

                Comment


                • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallon, Tiden går, kul att du har lite koll. Man kan fråga sig vad B:s kan om tidens gång? Ett år i Sverige tillverkades under nästan 100 år och den här modellen luktar mycket 1900-tal. Omärkta tallrikar har vi väl inte stött på? Däremot andra egendomligheter. Kan ingenting om Rörstrands modellhistoria och det vore kul att få lära lite. Tack och so long....
                  Stämpeln säger efter 1890. En senare och ovanligare(?) variant. Fina tycker jag. Tallrikar utan märkning brukar man hitta hos de flesta tillverkare.

                  Comment


                  • Nytt litet fat...

                    Hallå,
                    Har ni sett den här tidigare? Rapporterad av nyanlände Fazek vars bilder jag lånat.
                    So long
                    Kim
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2018-03-05, 08:08.

                    Comment


                    • Råkade idag springa på tre handmålade assietter. Blev bara köp av en då jag egentligen redan har för mycket porslin och jag helst vill satsa på äldre eller sådant som behövs i hushållet om jag skall ha mer men som jag mindes den här tråden tyckte jag den kunde vara intressant. De andra motiven var Vingåker och Järvsö. Motivets namn (Mora) finns skrivet under bilden.

                      Vet inte om jag skall tro att det här är målade vid Rörstrand - det är nog hemmamåleri. Men det bör vara 1800-tal.Click image for larger version

Name:	20180417_134045.jpg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	567698Click image for larger version

Name:	20180417_134058.jpg
Views:	1
Size:	16,1 KB
ID:	567699

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Råkade idag springa på tre handmålade assietter. Blev bara köp av en då jag egentligen redan har för mycket porslin och jag helst vill satsa på äldre eller sådant som behövs i hushållet om jag skall ha mer men som jag mindes den här tråden tyckte jag den kunde vara intressant. De andra motiven var Vingåker och Järvsö. Motivets namn (Mora) finns skrivet under bilden.

                        Vet inte om jag skall tro att det här är målade vid Rörstrand - det är nog hemmamåleri. Men det bör vara 1800-tal.[ATTACH]169313[/ATTACH][ATTACH]169314[/ATTACH]
                        Hallå FBQ,
                        Kul nykomling som verkligen ställer frågor. Assiette? Inte stämplat Rörstrand. Dekor på brämen vi aldrig skådat. Hemmaarbete? Nja, sannolikt inramningen. Tror någon kommit över schablonerna från en kaffeserivs och gjort ett eget verk.
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå FBQ,
                          Kul nykomling som verkligen ställer frågor. Assiette? Inte stämplat Rörstrand. Dekor på brämen vi aldrig skådat. Hemmaarbete? Nja, sannolikt inramningen. Tror någon kommit över schablonerna från en kaffeserivs och gjort ett eget verk.
                          So long
                          Kim
                          Jodå, den är stämplad Rörstrand, rakstämpel (men inpressat då, ingen tryckt stämpel). Men det kan ju fortfarande vara odekorerat porslin som köpt och dekorerats hemma med motivet. Och, ja, det är en assiett.
                          Last edited by FBQ; 2018-04-17, 23:39.

                          Comment


                          • Hittade två små tallrikar idag, det måste vara till en barnservis, 13,5 cm i diameter. Click image for larger version

Name:	20181227_191011.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	570062

                            Comment


                            • Den här tror jag inte har varit med. Kaffekopp ostämplad med Akja och Leksand III
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hallå Nobe,
                                Vad har du inte i glömmorna? Tack för ditt bidrag. Kul att se. Tror de de där enfärgade transfertrycken? hör 1900-talet till.
                                So long
                                Kim

                                Comment

                                Working...
                                X