Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Helt rätt med Vingåker V, där man bl.a. kan läsa: "...Hon kommer från Säfstaholms Herregård; hvars vackra façad på afstånd upptäckes. Har hon i något husligt bekymmer vändt sig dit med bön om hjelp och bistånd, går hon visserligen tröstad tillbaka. Den vördnadsvärde Mecenat, som, med ett sinne öppet för all ädel njutning, på detta vackra Herresäte samlat kring sig konstens rika och dyrbara skatter, har bevarat sig ej mindre dyrbara i sina underhafvandes välsignelser **)...
    **) Säfstaholm eges af Hans Excellence Hr Grefve G. Trolle Bonde."
    Hallå Peter,
    Tack, ska datera upp dokumentationen vid lämpligt tillfälle... so long...

    Comment


    • Litet bröllop?

      Wingåker III på ett litet nålfat (kanske). Knappt 9cm i diameter. Stämpeln ser ut att
      vara från runt 1910, men där får Peter S. rätta mig.
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Wingåker III på ett litet nålfat (kanske). Knappt 9cm i diameter. Stämpeln ser ut att
        vara från runt 1910, men där får Peter S. rätta mig.
        Hallå Snubben,
        Kul att se nålfatet som man kanske borde föras över till tråden askfat. Tror inte att dekoren har med Forssels gravyrer skaffa.
        Får se vad Peter S säger... so long..

        Comment


        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå igen, är du med Rosa?
          I en antikaffär i Gamla Stan upptäckte jag ett runt bord belamrat med annan bråte, men mellan två nysilverprylar skymtade jag Ett år i Sverige. Skivan, diameter ca 50 cm är enligt uppgift signerad Rörstrand och bränd i ett stycke. 16 av Forssells bildermed: fanns
          Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Vilken samling!
          Med början kl 12 (stavning enligt planscherna):
          Wingåker V,
          Wärend I,
          Mora I,
          Wingåker III,
          (en som jag inte hittar...)
          Rättvik II,
          Mora I igen,
          Wärend II,
          (en omöjlig att pga blänket),
          Wingåker I,
          Ierfsö I,
          Wingåker II,
          Rättvik I,
          Leksand II,
          Wingåker IV,
          Kaitum I

          Den okolorerade därovan är Herrestad Härad II.
          Jodå, den är nog klockren.

          Comment


          • Snubben hallå,
            Jag är ganska säker men jag har inte planschverket. Men visst stämmer motivet... so long..

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              23. Wingåker III (Brudpar)

              Men se, det är inte Rörstrand utan Königliche Porzellan-Manufaktur Berlin (KPM) som denna gång har handmålat motivet.

              http://cgi.ebay.de/handgemalter-Bied...ht_2848wt_1139
              Samma motiv!

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Wingåker III på ett litet nålfat (kanske). Knappt 9cm i diameter. Stämpeln ser ut att
                vara från runt 1910, men där får Peter S. rätta mig.
                Nej, jag har aldrig varit stämpelfan. För åldersbestämning brukar jag utgå från andra aspekter (tidens mode, tillverkningsmetod mm). Man kommer då sällan fram till något specifikt årtal, men jag tycker inte åldern är avgörande och det har därmed liten betydelse för mig.

                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Snubben,
                Kul att se nålfatet som man kanske borde föras över till tråden askfat. Tror inte att dekoren har med Forssels gravyrer skaffa.
                Får se vad Peter S säger... so long..
                Är det OK om jag inte svarar?

                Comment


                • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg


                  Är det OK om jag inte svarar?
                  Hallå, du svarar den du vill... tack för att du tidigare varit så flitig på tråden. So long...

                  Comment


                  • Ber om ursäkt... Glömde den lilla gubben... "Är det OK om jag inte svarar? ;-)" skulle det ha stått. Det var så många före mig som verifierat Wingåker III, så jag tyckte det kändes onödigt. Det var inte riktat till dig, alltså.

                    Comment


                    • Hallå Peter, helt OK. Fattade nog galoppen från början, men det enda som är dokumenterat (så vitt jag kan se) är att "motivet" är Vingåker III och att fatet är stämplat Rörstrand. Och därför ville jag veta hur originalet ser ut. So long...

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Peter, helt OK. Fattade nog galoppen från början, men det enda som är dokumenterat (så vitt jag kan se) är att "motivet" är Vingåker III och att fatet är stämplat Rörstrand. Och därför ville jag veta hur originalet ser ut. So long...
                        Varför tycker Du att det ena av två likadana motiv är Forssell men inte det andra. Ingen är väl en "äkta" Forssell,
                        men båda bilderna utgår väl från hans gravyrer, hur kan Du mena att den ena kan tas för "äkta" men inte den andra?
                        Lite sudddigt men Du ser nog vad jag menar.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Varför tycker Du att det ena av två likadana motiv är Forssell men inte det andra. Ingen är väl en "äkta" Forssell,
                          men båda bilderna utgår väl från hans gravyrer, hur kan Du mena att den ena kan tas för "äkta" men inte den andra?
                          Lite sudddigt men Du ser nog vad jag menar.
                          Hallå Snubben,
                          Tanken med det här forumet är väl att söka info, komma med synpunkter, ibland ifrågasätta, ställa motfrågor, diskutera..?
                          Speciellt på den här tråden som är ganska väl belyst. Ordet "Äkta" har inte skrivit, men min magkänsla fick mig att ifrågasätta ett och annat.
                          Låt mig vara lite konkret. Ett år i Sverige (vad det nu är per definition?) kännetecknas av en stiliserad gravyr och oftast en tonad bakgrund. Dessutom märkning som berättar. Därför är jag fortfarande tveksam...
                          So long...
                          PS. Bilden på bordet är plåtad en rörlig miljö , hos en antikhandlare, men beskriver ganska bra vad jag menar.

                          Comment


                          • Det står WINGÅKER under brudgummens fötter, men det är ju ett litet fat som sagt.

                            Comment


                            • Jaså, du menar landskapet i bakgrunden? Den hör inte till Forssells gravyr (inga svarta linjer där, utan bara kolorerat efter koppartryckningen). Är osäker på om de ursprungligen var färglagda, eftersom man så ofta ser olika färgvarianter. Den planschbok som jag har är visserligen kolorerad, men en gravyr är ju bara svartvit från början. Att handkolorera tryckta planschverk var en stor industri på 1800-talet och troligen var inte två exemplar lika varandra. Inte ens böckerna, alltså. Hur de ska se ut i original? Ingen som vet.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                                Jaså, du menar landskapet i bakgrunden? Den hör inte till Forssells gravyr (inga svarta linjer där, utan bara kolorerat efter koppartryckningen). Är osäker på om de ursprungligen var färglagda, eftersom man så ofta ser olika färgvarianter. Den planschbok som jag har är visserligen kolorerad, men en gravyr är ju bara svartvit från början. Att handkolorera tryckta planschverk var en stor industri på 1800-talet och troligen var inte två exemplar lika varandra. Inte ens böckerna, alltså. Hur de ska se ut i original? Ingen som vet.
                                Hallå Peter,
                                Tack, då får vi sortera in Snubbens nålfat bland ettåringarna. Ser fram emot att se en svensk tallrik, III:an, från tiden.
                                So long..

                                Comment

                                Working...
                                X