Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdering av Stålhane

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Värdering av Stålhane

Har blivit erbjuden att köpa en stor vas signerad "Stålhane". Vasen är cirka 30 cm hög och med ett polykromt handmålat motive med två ansikten och blommor. Signeringen är stor och "slängig" och där finns också en mindre signering "v.v."(dekormålaren?). Någon som känner igen beskrivningen? Vad kan vara ett rimligt pris? Vill varken lura säljaren eller mig själv.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Vet ej hur den ser ut men den erfarenheten jag har så 1500:-

Comment

Det är väl den där serietillverkade serien som inte är Bohus? Ja, jag skulle tro att 766 ligger bra till. (Mannen har hatt, och lite avlångt ansikte?)

Comment

Stålhanes serieproducerade gods förefaller mig ha varit på nedåtgående och jag skulle avstå om jag inte önskade den för egen del. Storleken 30 cm är det enda som möjligen gör den säljbar men då till ett inköpspris på ca hälften av det här föreslagna.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Om det nu är den vasen som jag tror så är den väl rätt så tråkig och ett inköpspris på dryga tusenlappen är väl ok. Det finns ju en del grymt bra vaser i den här Grünewaldinspirerade stilen, som jag hellre skulle spara pengarna till. Kanske vi får se en riktig uppgång i pris i och med Petters bok som är på väg, lite försenad men ändå snart här.

Comment

Nylansering av Stålhane är nog inte hjälpt av boken särskilt mkt, samlarna är de som först kastar sig över den samt vissa handlare.

Comment

Nu har jag fått några (taskiga) bilder.
              Bifogade filer
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

Comment

En underlig blandning av kass och bra tycker ja.

Comment

Den är bra!! Signeringen är inte yy utan måste vara 44, årtalet 44. Helt klart orginalmålat av Stålhane, han var ju målare inte keramiker i första hand så här tidigt i karriären. Denna skulle jag helt klart vilja ha, tydliga Grünewaldsinfluenser. Grattis till det blivande köpet, jag antar att du handlar och ställer i samlingen
                  Last edited by E.B.; 2006-09-12, 20:45.

Comment

Vad ska man då sätta för pris?? Jag vet banne mig inte. Det jag personligen inte förstår är att denna typ av vaser uppskattas väldigt mycket mindre än de i och för sig vackra stengodsvaserna i matt glasyr. Jag gillar det lite mer svängiga måleriet än glasyrernas perfekthet. Man måste även bedöma måleriet mer noggrant osv. Roligare för den inbitne entusiasten än den klassiska Stålhanesamlaren

Comment

Det är nog ett original, som sagt. 44 är året. Priset var det svårare med. 4-5 000 kanske?

Comment

Grattis brorsan, detta var en helt annan vas än den jag föreställde mig!!!

Comment

Den är inte min än så vänta med gratulationerna.
                          Konfucius

Comment

Working...
                          X