Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med denna Rörstrands fr 50-tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Behöver hjälp med denna Rörstrands fr 50-tal

Jag har fått ärva en Rörstrand-servis (59 delar) som enligt min mening fullkomligt "lyser" 50-tal. Enligt min mening så är den skitsnygg, inte sådär poppigt som mycket annat utan mer åt det sofistikerade hållet. Jag har sökt men hittar inga bilder, inga referenser. Vet någon någom om den?
    Har även listat några 50-talsglas under glastråden som jag behöver hjälp med att bestämma vad det är.
    Bifogade filer

Tillverkad 2 kv 1956 enl stämpeln. Guldband på insidan av bårdmönstret i s f guldkant som brukar vara det vanligaste. Jag samlar ju på olika dekorer men har aldrig sett den här förr. Tyvärr är det inget servisnamn på den.

Comment

Gnilwob, tusen tack för ditt svar. Jag blir jätteglad för att du tog dig tid att öka på min nästintill obefintliga kunskap i ämnet. Nu förstår jag vad siffrorna på undersidan står för. Jag kan också säga att jag tycker det är lite kul att det är en ovanlig dekor. Undrar om den finns dokumenterad i någon bok om Rörstrand?

Comment

Andra halvåret 1956 ska det väl vara... slutsiffran är ju alltid 1 eller 2.
        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
          Andra halvåret 1956 ska det väl vara... slutsiffran är ju alltid 1 eller 2.
          Korrekt Tallen, halvår ska det vara.

Vad beträffar servisen är den troligen inte dokumenterad. Den kan dock ha ett namn men just i det här fallet blev den inte stämplad med namnet. Jag håller på med en förteckning över Rörstrands serviser efter 1950 men där koncentrerar jag mig på de namngivna serviserna. Om någon är intresserad av förteckningen eller att bidra till den får ni gärna kontakta mig. För tillfället är jag uppe i ca 750 olika namngivna serviser varav drygt 100 är odokumenterade.

Comment

Jag ska gå igenom mitt "bildlager" och se hur mycket bilder jag har på servisdelar, det mesta är koppar, men namn på dekorer kan man ju hämta även från dessa! De flesta är verifierade med stämplar från fat, kopp eller tallrik etc.
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Gnilwob, jag tycker det är lite coolt att du som ändå verkar ha "skannat" av det mesta som finns i Rörstrands sortiment inte har sett den här tidigare.

Du måste hålla med om att det är väldigt mycket 50-tal över designen. Säg till om du vill ha fler och/eller bättre bilder av dem. De jag lade ut här och på Blocket tog jag i en hast på min altan.

Hälsn
              stefan.lundstroem på g mejlen

Comment

Working...
              X