Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan noen hjelpe??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan noen hjelpe??

Vedlegger bilder an noe jeg tror kan være gammel Rörstrand. Det er ingen stempel, men det står et 3 tall på undersiden. Alder og kanskje verdi? Kan noen hjelpe?
    MVH
    Bifogade filer

Ingen stämpel någonstans? Är det en äldre rörstrand från tidigt 1800-tal med Rörstrand-stämpeln på så kan den vara ganska liten och svår att upptäcka.
    Godset ser väl ut att kunna vara det men det finns massor med andra alternativ, och dekoren ser minst sakt udda ut - är det överglasyrmålning? Då är den nog inte gjord vid rörstrand. Kan inte se vad det är för folkdräkter, men är det några Svenska måste de vara Skånska, det går inte riktigt att se på den här bilden. Skulle nog ha gissat att de var Norska.

Comment

Jag tror också att det är en norsk skål. Jag känner dels inte igen formen på skålen. Men även med tanke på folkdräkterna. Jag känner inte till något folkdräktsområde i Sverige som har toppluva. Däremot finns det väl i Norge?

Comment

Det finns toppluvor lite varstans i Sverige: Östervåla, en del av Västerdalarnas dräkter och en del håll i Härjedalen, kan nog finnas i Hälsingland och Gästrikland på en del ställen också, har inte 100% koll där. Livkjolarna med höga liv är däremot ovanliga, finns i Skånska dräkter och på några andra håll - Vingåker, Orsa/Mora men då ser de ju helt annorlunda ut.

Comment

Tusen takk for alle svar og fortsatt god sommer!

MVH

Comment

Working...
          X