Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet vad detta är (kaffekopp med röd märkning)?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som vet vad detta är (kaffekopp med röd märkning)?

Jag har hittat 4 st kaffekoppar som är så fina med en röd Rörstrandmärkning (märkningen ser nästan handmålad ut) .

Någon som vet något om dessa fina koppar med fat, ålder och eventuellt värde. Jag fick köpa kopp med fat för 5 kr/st.
    Bifogade filer

Jättebra fråga Eikei, för jag har kaffekanna, sockerskål och gräddsnipa i samma utförande nedpackat någonstans och jag har heller ingen aning

Välkommen hit förresten
    Slainte Mhath

Comment

Tackar, tackar :-)
      Jag trodde det aldrig men jag har blivit riktigt riktigt biten av detta med loppisletande och skattjakter i second-hand butikernas alla skrymslen.

Problemet är bara att jag är såååååå okunnig men jag får väl lära mig efterhand och läsa böcker om det som intresserar och dessutom verkar detta forum vara jättebra och jag kommer antagligen att ta mycket hjälp härifrån.

Men vad trevligt att du hade så fina saker i samma serie hemma.
      Det går inte att övertala dig att lägga ut lite bilder på detta till mig?

Comment

Jag kan nog fixa lite bilder, men det blir inte före helgen (mycket att stå i just nu ).
        Slainte Mhath

Comment

Här kommer lite bilder på mina tre delar.
          Som sagt jag vet inte mycket om den här servisen men den röda stämpeln användes väl från ca. 1880 till runt 1925.

Mina delar är märkta på undersidan med bokstäverna GB.
          Om man tittar i boken Rörstrand 280 år så finns det en servis med samma beteckning men utan bild, den tillverkades mellan åren 1911-1915 så det stämmer ju bra ihop med den röda stämpeln.

Enligt samma bok så är servisen ironstone china, benporslin och den finns inte publicerad i någon priskurant.

Hoppas det var till någon hjälp, vi får väl hoppas att någon av de stora porslinsnördarna tittar in och kommenterar lite .
          Bifogade filer
          Slainte Mhath

Comment

Åh tack för att du lade ut bilderna. Verkligen jättefint porslin och jag hade först som idé att sälja mina koppar vidare men känner alltmer att det slutar nog med att jag börjar samla delar istället så tröttnar du en dag på att se dina delar så vet du var du ska vända dig ;-)
            Kul att höra att du hade GB stämplat. Jag har letat som en tok men inte funnit mer än
            2.x intryckt i själva porslinet på kaffefaten.

Comment

Utan att vara någon porlinsexpert så är servisen i jugenstil, och jag skulle utan att veta något annat datera den 1900-1925 eller kanske 1900-1920, så det är nog rätt servis du hittat.

Comment

Jag bläddrade lite till i ovan nämnda Rörstrandsbok, och vad dyker upp på sidan 73 , samma servis, men nu är den alldeles knallgul. I boken dateras den gula varianten till runt 1910 så vi ligger nog ganska rätt i tid .
                Slainte Mhath

Comment

*postade fel*

Comment

Jag blir inte heller riktigt klok på mönstret. Det ser verkligen ut att vara ett M och står då detta M för något. Jag tittade på sid 73 och det är verkligen ditt porslin men som du säger i gult.

Comment

Helt off ämnet... men kan ni förklara vad det innebär tex med retro och funkis-stil? När var funkis och när var retro?

Comment

Det är inget M, även om ornamentet möjligen liknar ett sådant. Stilen är jugend, reformjugend kanske mest liknande Österrikisk men i lite egen stil, som känns ganska svensk, ganska sen också.

Funkis= Funktionalsmen. Handlar om modernisktiska trender inom arkitektur och design under 20-talet, som handlade om att rensa bort all ornamentik och fokusera på funktionen. Ibland blev idén att skala av formerna viktigare än funktionen. I Sverige får den sitt genombrott med industiutställningen i Stockholm 1930. Eller genombrott och genombrott, det var fortfarande en smal intellektuell stil. Vanligare blir den egenligen först efter andra världskriget, men då hade andra modetrender redan börjat tränga in.

Retro= Tillbakablickande. Har aldrig använts om någon stil. På senare tid har det dock börjat användas som begrepp för samlande av föremål som inte är tillräckligt gamla för att vara antika, eller ens semiantika, utan kanske bara är 10-20 år. Kan vara i vilken stil som helst.

Comment

Okej, det där med retro var ju väldigt intressant! Man ser t.ex på Tradera att många slänger sig med utrycket hej vilt för att rida på den populära vågen som är just nu.

Och tack för svar angående porslinet, det känns jättebra just nu att från att inte vetat någonting om porslinet så har fler pusselbitar trillat på plats.

Comment

Blev så full i skratt idag. Jag var hemma hos mamma som stod och diskade koppar efter en middag igår och jag tyckte att koppen såg väldigt välbekant ut. Och mycket riktigt var det samma modell och hon hade även tekanna, sockerskål, gräddkanna osv. Allt var precis som våra med samma röda stämpel men med en söt liten blomkant istället. Hon blev lätt paff då jag radade upp mina nyfunna kunskaper om detta porslin :-)
                            Måste nästan lägga upp bilder på dessa vid tillfälle!

Comment

Här finns fler koppar till salu:

Comment

Working...
                              X