Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Form Scandinavia Park

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Form Scandinavia Park

Är det någon som vet vem som designat denna dekor för Rörstrand. Har ingen bild på kopparna just nu men kanske någon vet ändå. Man kan väl beskriva dem som en "Bersåvariant", med gröna löv spridda över koppen samt som en bård på fatet. Skulle kunna tänka mig att det är en 60-tals ev tidig 70-tals design kanske. Stämpeln har jag inte sett förut dvs. tillägget Scandinavian form, när användes det på Rörstrand? Har letat i "Rörstrandsdekorboken" samt googlat och kollat på favoritsidor utan att hitta tillstymmelse till dekor med namn "Park". Tippar på att PeterS kanske vet (känn ingen press )
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 15:09.

Tyvärr inte...
    Scandinavian form har jag inte sett förut, men det kan ha använts vid export. På samma sätt används "Rörstrand Inc." på Blå Eld. Jag har sett lite andra udda stämplar också.

Dekorlistorna tar inte upp Park eftersom den inte är en matservis. Antalet kaffe- och teserviser är långt mycket större. De har ibland även en mycket kort livslängd. Jag skulle tro att den är ungefär samtida med Berså, dvs slutet av 50-talet eller början av 60-talet. Liknande bladdekor finns också på Karlskrona och Gefle då. Med detta vill jag ha sagt att Lindberg inte alltid är den som är först, bäst och störst på dekordesign...

Comment

Här kommer bild. Såg att det skulle vara "Form Scandinavia" inte som jag skrev.

Synd det där med dekorlistorna, att de inte tar upp det som inte är gjort som matservis. Finns det ingen liknande förteckning över kaffe/te-gods eller är det bara att jaga kuranter eller annat material?
      Bifogade filer

Comment

Ja, denna typ av information är svårfångad. Om den finns tryckt så är det i någon annons, troligen. Eller i en artikel eller reportage över samtida produktion. Man vet aldrig var man kan hitta intressant information, och för det mesta hittar man annat än det man letar efter. Jag tror de varit dåliga på att dokumentera detta på Rörstrand också, annars är en tanke att kontakta museet och be att få rota i arkiven...

Ser du förresten att det är Stålhanes modell på kopp som även användes till Koka (där resten av servisen är designad av Herta Bengtsson)! Man tager vad man haver...

Comment

Är inte så bra på att känna igen modeller, har nu jämfört lite och det stämmer nog som du säger, tror jag. Örat är inte hundra likt de koka jag sett men det varierar väl lite. Vilka dekorer kom den modellen med först tro? Gjorde Stålhane några målade dekorer? Det man sett av hans gods så är det ju mer sparsmakat i dekorväg, bortsett från det målade Grünewaldinspirerade konstgodset. Vi får hoppas att Petters bok tar upp lite sånt här...

Comment

Jag tror den användes mest i restaurangserviser, eftersom den kom i lite tjockare kvalitet än vanligt. Målade dekorer av Stålhane på servisgods tror jag du aldrig kommer att hitta. Redan då hade rationaliseringen kommit så långt att de målade dekorerna helst skulle gå att måla direkt på en drejskiva (jämför Tuna, Fokus m.fl). Visserligen kom de mer arbetade dekorerna tillbaka på 80-talet (Poem bl.a.) men de var hårt stiliserade för att förenkla utförandet.

Comment

Working...
            X