Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

majolika ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• majolika ?

någon som som vet något om denna skål ,ålder ,designer .är det majolika ska det vara ett lock till den
    Bifogade filer
    [SIGPIC][/SIGPIC]

Det är väl en sån där vira-skål? Man förvarar spelmarkerna i den och så är poängen tryckt på det något nerkupade locket.

(Jag undrar verkligen om det är Gustavsberg i auktionen! Har bara sett såna som ä Rörstrand.)

Comment

ser inte ut att vara samma sak
      [SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

Jag länkade till locket som din skål saknar. Jag var visst lite otydlig...

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Det är väl en sån där vira-skål? Man förvarar
          (Jag undrar verkligen om det är Gustavsberg i auktionen! Har bara sett såna som ä Rörstrand.)

Jodå. det finns virapullor från Gustavsberg också. Snarlika Rörstrand men lite annan design på pinntabellen men ser ut att vara gjord i samma form annars.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

glömde säga att dom nog är från slutet av 1800- talet ungefär.

Comment

Kan ju passa att visa en viraspelsskål jag har så bukowski får se att det är samma modell. Min har annan färg - den här blåvita känns lite modernare än majolicafärgerna på den andra. Någon som kan skilja Gustafsberg från Rörstrand? Min är omärkt.
              (bilden är usel jag vet - får bli bättre en annan dag - men det syns ju alla fall att det är samma modell på skålen)
              Bifogade filer

Comment

hej o tack för hjälpen då får man leta efter ett lock
                [SIGPIC][/SIGPIC]

Comment

hur spelar man vira då?? har aldrig hört talas om det ens
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Vira är det "svenska nationalkortspelet". Det är ett kortspel som påminner lite om whist som uppfanns på vira bruk 1810 (enligt sägnen) och har en del likheter med två äldre spel, boston och lomber (l´hombre). När konraktsbridgen kom till Sverige på 20-talet dog viraspelandet mer eller mindre ut och nuförtiden spelas det mest av en del entusiaster. Skålen, den så kallade Pullan används för att förvara markerna (betarna) i under spelet.

Comment

Så här ser en Gustavsbergare ut. Jag vet att bilden är kass men det blev inte bättre just nu och batterierna sitter i laddaren så det blir inga nya tagna idag.

Stämpeln sitter under locket
                      Bifogade filer

Comment

Vad är det för årtal på din Mochensgubben? Tycker mig se en nolla alla fall?

Gustafsbergspullan har ju alla fall annan form, så då måste ju min vara från Rörstrand.

Utan att ha några produktionsår att gå på, vet inte om Peter eller någon annan känner till dem - så måste pullorna ha börjat tillverkas på 1870-talet, eller möjligen 1880-talet, modellen är inte äldre än så. Då i Majolicafärgerna brunt och mörkblått. På 1890-talet måste de färgerna ha börjat bli omoderna - kanske kan de ha levt kvar till runt 1900 - och då går man över till ljusare färger i blått och vitt.
                        Efter att ha sett Gustafsbergspullan kanske Gustafsberg börjar tillverka sin runt sekelskiftet, och att Rörstrand då byter färg på sin för att följa med modet?
                        Kan ju tänka mig att båda färgerna funnit paralellt under 1890-talet också - vi får väl se om det är någon som vet

Comment

Har ingen aning om hur gammal min gustavsbergare är. Jag kan inte se någon siffra i stämpeln däremot finns texten "opak".

Comment

till höger om ankaret skall det finnas två siffror som är de sista i årtalet. Stämpeln användes 1890-1910.
                            Jag tycker jag ser något svagt av årtalet.

Comment

Jominsann där fanns en nolla. I veckan skall jag hämta mina nya glasögon så då kanske jag kan se en siffra till

Comment

Working...
                              X