Här kan man bli lite hagalen väl???
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vacker kanna
Collapse
X
-
Ja, hagalen kan man bli när man ser kannan....tycker inte den är fin
men säkert ovanlig. Visst ser det ut som lite fornnordisk över den? och då är den väl från slutet av 1800-talet.
Jag har ofta funderat på det här med kronstämplarna....i Vingedal så finns ju ett femtontal med och varje har sitt årtal och de skiljer sig inte mycket från varandra. Hur mycket ska man lita på att just den lilla extra böjen på en bokstav betyder ett visst årtal? Om man sedan tänker sig handmålade kronstämplar så måste ju utformningen vara lite individuell. Har två små handmålade och handsignerade fat med samma dekor (inte samma som kannan) och man ser att kronstämpeln skiljer sig åt på både R:et och slutböjen på strecket under.
Nää, jag tror inte på Vingedal när han sätter ett årtal specifikt för en kronstämpel
Comment
-
Å ena sidan tycker man att stämplarna borde gå att deffrichera i exakta årtal, precis som Vingedal och många andra gör. Å andra sidan undrar man om Rörstrand haft några såna syften med att byta utseende på stämplarna. Kanske har man bara förnyat logotypen emellanåt och låtit stämplarna följa med. Det finns väl inget som hindrar att det blir en viss eftersläpning i själva produktionslinjen, om man använde gamla stämplar till föremålen.
Själv är jag inte så himla fixerad vid stämplar och årtal utan tycker att det räcker med ungefärliga angivelser.
Comment
Comment