Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rättvik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• rättvik

Hej. Har fått farmor o farfars bröllopsservis Rörstrand "rättvik" ca 80 delar. Har letat förgäves på nätet, hittar ingen information, e de någon som vet värde, historik ,designer. Tacksam för svar Mvh. "Bailey" P.s Farmor och Farfar gifte sig 1918 Ds.

Rättvik, blått tryck Ben porslin 1916-17. Är vad jag vet efter att ha kollat in Rörstrands dekorer.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Hej, vad jag har sett i t.ex. Gammalt porslin så har de här gamla serviserna oftast ingen utpekad designer, det var väl Gustafsbergs design. I nämnda bok nämns också ? rustikt mönster inspirerat av den gamla textila folkkonsten?. Undrar hur den ser ut?.bailey, kan du inte visa en bild på en tallrik?

Comment

Förlåt, vi pratar naturligtvis om Rörstrand......

Comment

Rättvik

Hej Liljerik. Här kommer bilder,kannan är riktigt läcker 20,5cm hög.mvh "Bailey"
          Bifogade filer

Comment

"Rättvik, 1914-1918, benporslin o ironstone, rustikt mönster inspirerat av den gamla textila folkkonsten, blå gravyr"
            Rörstrands-serviser 1860-1970
            Bo lagercrantz

Kan det vara Wetterstrand som ligger bakom? Rätt i tiden och lite nationalromantik.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Tack för bilderna baily, alltid roligt att se dekorer man inte sett förut
              Servisen är snygg och verkar ju vara i väldigt fint skick också. Du kanske är ganska ensam om att ha en Rättvikservis i så många delar.....så det kan ju vara så att suget efter dessa delar bland övriga inte är så stort och därmed hålls marknadsvärdet nere....men den borde ju vara värd många tusen....tycker du ska behålla och använda den men med försiktighet och hålla utkik efter "reservdelar" ifall olyckan skulle vara framme.

Comment

"Rättvik"

Tack o bock för svaren. Har nog inte tänkt sälja den men jag blev nyfiken när jag inte fann någon information alls på nätet om servisen. Jo den är i mycket fint skick finns kantnagg på en eller två tallrikar i övrigt är den i ett otroligt skick med tanke på åldern, och jag vet att den aldrig har vistats i samma hus som en diskmaskin. Mvh "Bailey"

Comment

Working...
                X