Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lidabruk Rörstrand

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Lidabruk Rörstrand

dom saker som tillverkades för lidabruk av rörstrand var dom bara av dålig kvalite?
    fick en riktig minnes storm då jag på tradera såg min barndoms mattallrik (se bifogad bild), inte den jag hade men väl en likadan.
    har letat lite info om den men ingen verkar veta nått och ingenting direkt finns skrivet...finns det kanske någn här som vet något?
    är det bara jag som hade en "mat tallrik" då jag var barn?
    krakelspektakel tallrikarna är ju typiska barntallrikar men finns det fler???
    Bifogade filer
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Redan under 1940-talet inledde Stig Lindberg ett samarbete med Lennart Hellsing och illustrerade flera av hans barnböcker. 1955 formgav han en barnservis med Krakel Spektakel-motiv. Den såldes i en box tillsammans med en Krakel Spektakel-bok.
    Man måste inte "behöva" allt man samlar, det räcker att man blir glad.

Comment

men kråkan tallriken då?

Comment

Jag gjorde en sökning på krakel spektakel på tradera och där finns några böcker av Lennart Hellsing om krakel spektakel och det är Stig Lindberg som gjort bilderna. Kanske din kråka finns där?

Comment

adlibris har en bok : Tusenkonstnären Stig Lindberg, där ett av kapitlen heter Stig Linberg och Krakel Spektakel. Där borde du kunna få den info du söker.

Comment

*ler* vilken tur jag har precis köpt den boken =))

Comment

Men vad har denna tallrik med Stig Lindberg att göra? Barnserviser/ Mugg+tallrik+ djup tallrik har väl gjorts med barnvänliga motiv under lång tid. Jag tycker att din kråktallrik är väldigt trevlig, men undrar om inte illustratören kommer att förbli anonym.

Comment

krakel tallrikarnaoch den här fanns vid samma tid (hade en av varje som barn)tyvärr så när jag hade flyttat hemifrån så rensade mamma ut dom och en massa andra saker och skickade som skärgårdsporslin dessa bland annat. skärgårdsporslin håller sållan mer än ett år så man kan bara gissa vad som blev av dom... skulle vara otroligt kul att hitta en ny kråkan tallrik (en krakel har jag nog inte råd med)

Comment

Hej!
                  Så glad jag blev när jag såg tallriken!
                  Var ute och Googlade på Rörstrand och Lidabruk för att få veta nåt om den här. har 2 djupa tallrikar och en mugg som jag ev tänkte lägga ut på Tradera...och då ville jag veta lite om dem. Min bror och jag fick dem på 50-talet och har använt dem som små...jag blir varm i hjärtat av att se dem här...kanske bör ta in dem ifrån uthuset igen???

Comment

kanske... ojoj jag köper dom gärna av dej letar fortfarande med ljus och lykta efter en sån, men det verkar svårt.

Comment

jaa, jag skall fundera lite mera......är nog inte riktigt redo än, känner jag....men den dagen kanske kommer

Comment

Detta är en av Marianne Westmans barnserviser, finns med i listan över de hon gjort :-)
                        http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Själv hade jag "Knorr". En annan av hennes barnserviser...

Comment

knorr var det på knorr

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                            Själv hade jag "Knorr". En annan av hennes barnserviser...
                            http://www.svenskt-porslin.net/foton...vaaronsson.jpg
                            den är juh hur söt som helst

Comment

Bukett på en liten tallrik från Lidabruk och Rörstrand.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X