Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1860-1870-tals randdekor, stämpelfråga.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 1860-1870-tals randdekor, stämpelfråga.

I Porslinsmärken, S.E.Vingedal kan man se att stämpeln ?Iron stone China RÖRSTRAND? används 1859. Vet någon hur länge man brukade den stämpeln?
    Kan också läsa att ? Massans namn betecknades med en eller flera bokstäver. En initial betecknade gjutaren eller formaren??. Stämpeln nedan visar ett mindre M och större FR , enl. Vingedal så borde formaren var M och modellen FR men om jag tittar i ?Rörstrands dekorer? så finns det ingen modell FR, däremot finns modell M men då i flintgods?..
    Vad rörig det är?kan någon hjälpa till att reda ut begreppen?

Jag tror att dekoren är en av ?randdekorena? från 1860-1870-tal.
    Last edited by Liljerik; 2008-04-27, 03:57.

Den där Vingedal var lite yr i pottan, yttrade sig på vissa ställen i boken verkar det som.

Comment

Ironstone användes en bit in parallellt med kronstämpeln, vilket kan förvirra för de som tror att denna stämpel är den s.k. "rakstämpeln". Vet ej när de slutade med det.

Om någon av dessa stämplar är modellbeteckning så är det just FR. Vad M står för här vet jag inte. Att FR inte finns med i boken betyder inte att den inte existerar. Att FR ligger mellan FQ och FS i alfabetet är en bättre indikation på att den existerat, eftersom de namngav dem i bokstavsordning.

Tallriken FR kan ha ingått i en massa andra servismodeller också utan att få ett eget erkännande som modell, för det är alltid servistillbehören som namnger modellen i priskuranterna. Om tallrikarna är FR och terrin, såsskål och saladjär är, låt oss säga FS, så blir det FS som skrivs in i priskuranterna.

Comment

Working...
      X