Hittade den här på second hand igår, den är 125x120 mm och ca 30 mm hög. Tycker att den är härlig i formen, men vad är den tänkt att användas till?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Picknick pryl
Collapse
X
-
Krustad kallas den för... Jag är osäker på vad det egentligen innebär. Troligen ska man ha små portionsgratänger eller annan fyllning som man annars har i krustadformar av deg (räkcocktail, t.ex.). Å andra sidan är det bara den egna fantasin som sätter gränser...
-
Tack för det Peter! Då antar jag att den är ugnsfast?Ursprungligen postat av Peter SKrustad kallas den för... Jag är osäker på vad det egentligen innebär. Troligen ska man ha små portionsgratänger eller annan fyllning som man annars har i krustadformar av deg (räkcocktail, t.ex.). Å andra sidan är det bara den egna fantasin som sätter gränser...
Comment
-
Om du frågar mig så kommer jag aldrig att rekommendera porslin i ugnen. Oavsett vad det står i botten och oavsett om det fungerat förr. Jag har sett olyckor hända även när alla tecken och människor säger ugnsfast. Men det är ju upp till var och en. Jag har för mig att krustaden har koncentriska ringar i botten som "fotstöd" och det ska kunna tolkas som ugnsfast (på 50-talets Rörstrand i Flintgods, iallafall...)
Comment
-
Jag tror inte att någon vet svaret, J.J. Det dyker upp nya (eller gamla egentligen) prylar hela tiden. Dessutom är det svårt att dra gränser. Hör den stora grisen till servisen eller inte? Och hur är det med Pomona-tallrikarna eller de enfärgade föremålen, som ibland heter menu... Svårt att säga, alltså.
Comment
-
Pomonatallrikar tycker jag inte hör dit - räknar bara sådant som det står picknick på. Det finns ju både flata och djupa tallrikar i picknick i tre färger.
Servisen såldes alltså del för del då det begav sig? Det borde väl funnits en prislista då tycker man!
Comment
-
Tyvärr har den sålts över många år och antalet delar har varierat med tiden. En del föremål blev mycket kortlivade och kom knappt med på någon lista.
Här finns länkar till den lista som är den enda som jag har sett, och den är inte komplett den heller...
Och där finns pomona-tallrikarna med... Bara för att förvirra...
Comment
-
Vad betyder bokstäverna RH, DE, SE och GT med mera?Ursprungligen postat av Peter STyvärr har den sålts över många år och antalet delar har varierat med tiden. En del föremål blev mycket kortlivade och kom knappt med på någon lista.
Här finns länkar till den lista som är den enda som jag har sett, och den är inte komplett den heller...
Och där finns pomona-tallrikarna med... Bara för att förvirra...
Comment
Comment