Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Old Höganäs - blå eldfast form, årtal och ev värde?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Old Höganäs - blå eldfast form, årtal och ev värde?

Jag har en blå ugnsform med stämpeln "Old Höganäs" på undersidan. Någon som sitter på mer info angående årtal, formgivare och eventuellt värde? Jag hittar inte så mycket i mina egna sökningar.Click image for larger version

Name:	IMG_20211210_084604.jpg
Views:	1
Size:	87,6 KB
ID:	704042Click image for larger version

Name:	IMG_20211210_084532.jpg
Size:	81,2 KB
ID:	704043Click image for larger version

Name:	IMG_20211210_084613.jpg
Size:	70,7 KB
ID:	704044

Det här är ju inte riktigt mitt område, men formen ser ju inte ut som "Old Höganäs". Kanske har man gjort varianter, men på bilderna syns inte heller någon "Old Höganäs"-stämpel.

Utifrån vad som vanligen sägs är den från före 1967 med den här A & J-stämpeln, och det måste gissningsvis stämma. Mina föräldrar skaffade Old Höganäs runt 1969 och då hade de en nyare stämpel. Old Höganäs börjar tillverkas 1955, nu är ju frågan om det här är den, men utifrån modellen skulle jag tro att den alla fall inte är mycket äldre.

Comment

Nej, din ugnsform är inte ur serien Old Höganäs. Den har inget pärlband som dekor, vilket Old Höganäs har.

Old Höganäs tillverkades av Höganäs Keramik AB. Höganäs Keramik startades av Johannes Olofsson och Sigfrid Johansson men Johannes lämnade ganska snart fabriken och Karl Andersson tog över, därav att stämpeln länge hade AJ i sig som alltså står för Andersson – Johansson. Höganäs Keramik AB startades 1910 men då under namnet Andersson & Johansson och hade detta namnet fram till 1967 då företaget ombildades till Höganäs Keramik AB.

Old Höganäs skapades till utställningen H55 i Helsingborg (1955) och var fabrikens första fullständiga servis. Den togs emot med stor förtjusning från kritikerna och den såldes efter några år i stora volymer. Servisen var rustik med ett pärlband som dekor. Från början fanns den i färgerna: gult, brunt, olivgrön och blått men har sedan dess även blivit kompletterad med en lite ovanligare vit och variant i mörkbrunt. 1961 belönades Old Höganäs med priset ”Svensk Form – God Form”

Stämpeln på din ugnsform är från Andersson & Johansson/Höganäs Keramik. Enligt Stämplar & Signaturer användes stämpeln med det utseendet 1920 - 1958, men sådana uppgifter är alltid lite osäkra, så stämpeln kan ha använts även senare:

Comment

Working...
      X