Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ove Thornblad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ove Thornblad

En märklig flicka i keramik. Jag kan bara läsa Höganäs Väsby, men resten är oläsligt. Vem kan vara formgivare här?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Ove Thornblad har signerat flickan. Han är ny för mig, och det var först Åke T. jag tänkte på.
    En länk, där han presenterar sig själv:

Comment

Den länken såg jag och blev genast tveksam om det var han eller inte. Jag sökte här på forumet och fick inga träffar på Ove Thornblad. Det kan ju inte vara så att man inte har skrivit om honom på PES tänkte jag, och startade en ny tråd... Trodde att jag var på fel spår...
      Men då är vi två som kom fram till samma sak. Känns tryggt ;-)

Hälsningar Bonnie

Comment

Se på hans underskrift i pdf:en, och jämför med bilden nedan, Oves visavi Åkes. Huruvida de är släkt, vet jag inte.
        Ove är inte dokumenterad ännu i litteraturen, och hans artkel är en CV att ta som intäkt för fakta.
        Jag tackar för den hinten och nyupptäckten.
        Bifogade filer

Comment

Ballongvas Väsby, signatur? [ID: Ove Thornblad, Väsby, Höganäs]

Undrar om någon kan utläsa denna signatur?

Färgen är mer blå än på bilderna. Väsby syns ju tydligt men sen?
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

Comment

Bör vara Ove Thornblad.
            Möjligen son eller släkt till Åke Thornblad som stod bla stod bakom en del tuffa djur från A&J/Höganäs keramik.
            Skickar med lite länkar.

www.starkeld.com

Comment

Tack Larspeter, honom hade jag aldrig hört talas om innan. Kul.
              Pes är mitt google.

Comment

Det här askfatet har jag visat tidigare på en annan tråd.
                Bifogade filer

Comment

Tjena Lars, härligt och smart askfat. Har du lust att länka? Fattar inte varför jag inte hittar tråden
                  Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                    Tjena Lars, härligt och smart askfat. Har du lust att länka? Fattar inte varför jag inte hittar tråden
                    Hej Wasistdas!
                    Jag hittar inte heller tråden men förmodligen på någon av Höganästrådarna som ju är ganska långa nu.
                    Visar istället en bild med väggplatta av Ove Thornblad med påminnelse om tiden då man bröt stenkol runt kring Höganäs.
                    Bifogade filer

Comment

Ove Thornblad

Här en artikel om en av de många idoga och synnerligen duktiga nordvästskånska keramiker som sällan får den uppmärksamhet de förtjänar.
                      www.starkeld.com

Comment

Sammanfogat tre trådar, om denne intressante keramiker, men lägger också till en länk om en Väsby-keramiker:

I folkräkningsskivorna för 1970 och 1980 finns inga Thornblad för Ove resp. Åke, men väl Tornblad.
                        Det har spekulerats i släktskap mellan dessa två, men det är osäkert. Ove föddes 1935 i Helsingborgs Maria och Åke 1924 i Höganäs.
                        Det enda raka är att fråga Ove T(h)ornblad direkt.

Comment

Tack Larspeter för tidningslänken! Det var ju också bra med ett klarläggande att Ove och Åke är kusiner.
                          Här en härligt mjuk vas (14 cm hög) och med bilder av gula rosor under glasyren. Det är samma bild på båda sidor av vasen. Hur man åstadkommer sådana bilder skulle vara kul att veta.
                          Bifogade filer

Comment

Ahh, kusiner.
                            Den raden missade jag i artikeln, vid snabbläsningen.
                            Utmärkt, då är det klarlagt.

Comment

Working...
                            X