Den länken såg jag och blev genast tveksam om det var han eller inte. Jag sökte här på forumet och fick inga träffar på Ove Thornblad. Det kan ju inte vara så att man inte har skrivit om honom på PES tänkte jag, och startade en ny tråd... Trodde att jag var på fel spår...
Men då är vi två som kom fram till samma sak. Känns tryggt ;-)
Se på hans underskrift i pdf:en, och jämför med bilden nedan, Oves visavi Åkes. Huruvida de är släkt, vet jag inte.
Ove är inte dokumenterad ännu i litteraturen, och hans artkel är en CV att ta som intäkt för fakta.
Jag tackar för den hinten och nyupptäckten.
Bör vara Ove Thornblad.
Möjligen son eller släkt till Åke Thornblad som stod bla stod bakom en del tuffa djur från A&J/Höganäs keramik.
Skickar med lite länkar.
Tjena Lars, härligt och smart askfat. Har du lust att länka? Fattar inte varför jag inte hittar tråden
Hej Wasistdas!
Jag hittar inte heller tråden men förmodligen på någon av Höganästrådarna som ju är ganska långa nu.
Visar istället en bild med väggplatta av Ove Thornblad med påminnelse om tiden då man bröt stenkol runt kring Höganäs.
I folkräkningsskivorna för 1970 och 1980 finns inga Thornblad för Ove resp. Åke, men väl Tornblad.
Det har spekulerats i släktskap mellan dessa två, men det är osäkert. Ove föddes 1935 i Helsingborgs Maria och Åke 1924 i Höganäs.
Det enda raka är att fråga Ove T(h)ornblad direkt.
Tack Larspeter för tidningslänken! Det var ju också bra med ett klarläggande att Ove och Åke är kusiner.
Här en härligt mjuk vas (14 cm hög) och med bilder av gula rosor under glasyren. Det är samma bild på båda sidor av vasen. Hur man åstadkommer sådana bilder skulle vara kul att veta.
Comment