Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Golvvas med oxblodsglasyr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Golvvas med oxblodsglasyr

Vad tror ni om den här golvvasen i stengods?

Den har märkning i Botten "HAND-MADE IN SWEDEN", 937, EI och firmasignaturen som den i nedre hörnet (som användes 1956 - 1967). Alltså är den drejad av Erik Ivarsson. Den är 46 cm hög.

Jag fick omedelbart en känsla av att det är Herta Bengtsson som formgivit vasen. Faktiskt innan jag tittade på den under (ska jag vara riktigt ärlig tänkte jag också på Hjördis Oldfors och UE innan jag tittade under ). Herta var ju på Höganäs en kort tid efter Rörstrand. Började där omkring 1964/65 har jag för mig och var där en par/tre år. Vad tror ni? Naturligtvis än bättre om det är någon som vet
    Bifogade filer
    Last edited by Jonny Mårtes; 2012-03-18, 10:15.

Hej Johnny!

Riktigt läcker vas från tiden 1956-67, om den bär stämpeln på bilden, då denna stämpel användes. Jag skulle inte villa kalla detta för oxblodsglasyr då denna kräver mycket höga temperaturer ca 1500-2000 grader. Din vas är nog tillverkad i ett mer lågbränt lergods med tidsenlig knallröd glasyr. Det finns inte mycket dokumenterat om vem som gjort vad under denna period vid A&J. Jag gissar ändå på att din vas är från 50-talet och att det är många som vill ha en sådan då stilen tilltalar.

Mvh simco

Comment

Du ändrade informationen i inlägget medan jag skrev.

Comment

Grattis till en riktigt vacker golvvas!

Utifrån vad jag själv har sett av Herthas produktion för Andersson & Johansson tycker jag inte att det påminner. Min uppfattning är att hennes föremål är mycket rustika. Din vas känns för mig som 1950-tal.

Comment

Ja Simco, jag brukar göra så, utveckla lite vart efter man kommer på Räknade inte med att jag skulle få ett så snabbt svar

Den är ju lite annorlunda än de mer vanliga målade vaserna som Mette Doller formgivit och Erik Ivarsson drejat. Har inte sett något liknande av EI förut.

Och ja, Kaptenen. Håller med dig såtillvida att det man sett av Herta på Höganäs är mer åt det rustika hållet i chamotte. Jag kanske mer jämförde med tidigare produktion på Rörstrand.

Så vad säger ni, finns det någon annan formgivare som det skulle kunna vara eller har EI varit ute och drejat på egen hand?
          Last edited by Jonny Mårtes; 2012-03-18, 10:40.

Comment

Ska också säga att det är definitivt stengods.

Comment

Får jag be dig att ta en bild av bottnen.

Jag har bläddrat i Marie Rehnbergs bok Höganäskeramik, men inte funnit något.

Comment

John Andersson kan det trots allt vara, om vi tittar närmare på hans tecknade formförslag (förvisso miniatyrer, men ändock) på sidan 77, i Rehnbergs bok.

Men som sagts, en bild av botten är önskvärd.

Comment

Bild på undersidan. På begäran
                  Click image for larger version

Name:	undersidan.JPG
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	533557

Comment

Working...
                  X