Höganäs tror jag på. eftersom jag skymtar ett modellnummer och en rak Höganässtämpel. Edgar Böckman vågar jag inte uttala mig om. Jag tycker dock att denna känns lite tidigare än Böckman.
Ja, Höganäs är det, men inte av Böckman, utan sannolikt formgiven av Albin Hamberg.
Bockade hänklar och röd lysterglasyr återkommer på andra föremål, som till exempel de på sidan 177 i paret Weimarcks bok "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926".
Den vita tennglasyren i botten stärker också vissheten, och den ska vara framtagen av Gudmund Dahl på 1890-talet, enligt samma bok.
TAck alla kunniga nu är det bara skåpet som återstår och Söholm-kannan
nu är det bara skåpet som återstår
och min Söholm-kanna-fråga
jag är inte så där "hemma i Höganäs" jag har bara tänkt efter att ha kollat lite på nätet att jugendperioden led mot sitt slut när Böckman har börjat på Höganäs och skulle han börja med jugend när det blir andra tider?
och "Han började sin karriär i Höganäs, där han framställde vackert dekorerat hushållsgods."
enligt Amanda: "Han anställdes som konstnärlig ledare på Höganäsbolaget 1915. Hans uppgift var att göra vackrare vardagsvara. Sekelskiftets våglinjestil, jugend var död."
jag har frågat eftersom vasen/krukan inte är signerad
Comment