Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figur med krukor [ID: Mette Doller, Andersson & Johansson, Höganäs]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Figur med krukor [ID: Mette Doller, Andersson & Johansson, Höganäs]

Här kommer en figur som släpar och bär. 16 cm hög. Vem kan ha gjort den? Ett tydligt stämplat B och en sign som jag kan läsa som MO eller OW eller.... På "silveretiketten" står det Atrium - en lite "finare" butik som låg på Avenyn i Göteborg, så figuren är väl såld där en gång. Tilgmans? Alms Keramik? Hoppas att någon eller några PES:are kan hjälpa mig.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-06-15, 20:43.

En riktigt fin, ovanlig och unik figurin!

Jag tror på Mette Doller och att krusbäraren brändes hos Andersson & Johansson i Höganäs.
    Inte bara MD, med schvung i D:et är likt, utan också det raka, instämplade B:et återkommer på A&Js produkter.

M. Doller anställdes som dekormålare 1953 och hennes kunnande kompletterade A&Js formgivare och konstnärlige ledare John Andersson, som kan ha modellerat figurinen.

Ett stycke ur Marie Rehnbergs bok "Höganäskeramik" (2003), sidan 58, uttrycker mycket väl detta:
    "Modet att frihandsmåla konstgods växte fram under krigsåren, då materialbrist och regleringar på olika sätt styrde den inhemska tillverkningen. På A&J utvecklades frihandsmålningen dels i svart/vitt, dels i flera färger, såsom olika gult och blått som påfördes det vita, matt- eller blankglaserade men inte brända godset.
    Stundtals speglade motivvalen något av 50-talets primitivism och etnografiska intresse. Konturmålningen är utförd med bred pensel och bestämda drag, grupperna av nakna figurer med olika exotiskt ursprung träder fram i skarp profil: ´ormtjusaren´, jägaren, det älskande paret. På dessa unika eller ateljéproducerade föremål fick Doller och respektive dekormålare signera med initialer. Signeringen målades i samband med dekoreringen, Dollers anställning upphörde i slutet av 50-talet."

Jämför signaturen med den som jag hämtat från http://www.modernity.se/20th-Century...an%C3%A4s.aspx

Click image for larger version

Name:	Mette Doller 1.JPG
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	511913

Click image for larger version

Name:	Mette Doller 2.JPG
Views:	1
Size:	17,1 KB
ID:	511914

Comment

Stort tack, Gideon!
      Alltså borde frågan hamnat under rubriken Höganäs, men vem kunde veta det - jo, Gideon!

Comment

Working...
      X