Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Denna måste jag erkänna är yngre än vad jag trodde, men det var inget hemmansköp och den passar jättebra med mina andra HAK, Karlsruher etc.

MvH
    Emil
    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
      Denna måste jag erkänna är yngre än vad jag trodde, men det var inget hemmansköp och den passar jättebra med mina andra HAK, Karlsruher etc.

MvH
      Emil
      Inget fel på den alls, både i form och dekor, och den har inte det där kitschiga allmogekladdet som var vanligt före och under kriget. Traditionellt gott hantverk som är tidlöst.
      Har en likadan, men på den är den målat Mölle.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Inget fel på den alls, både i form och dekor/. Traditionellt gott hantverk som är tidlöst.
        Instämmer till fullo!

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Har en likadan, men på den är den målat Mölle.
        Är Mölle målat över eller under glasyren?

MvH
        Emil

Comment

Vad är så speciellt med Mölle? Jag har både en mugg och ett fat från AJ med liknande dekor och med texten Mölle.
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Gemensamt bad vid förra sekelskiftet gjorde att folk från bl a Berlin begav sig till Mölle för att "synda" i Mölle.

Comment

Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
              Instämmer till fullo!
              Är Mölle målat över eller under glasyren?

MvH
              Emil
              Under glasyren, och nu märker jag att pluntan är konkav både fram och bak.
              Men det var väl svångremstider, kantänka.
              Bilder tagna under sänglampans sken...
              Bifogade filer

Comment

Tack för det, Gideon! Min (som även den är konkav på båda sidor) hade nämligen ett "Steneby" skrivet i grått som försvann i disken...

MvH
                Emil

Comment

Det är lätt att ett inköp av ett krus blir en samling.
                  Bifogade filer

Comment

Haha, jag stod och höll i två stop och en kanna i samma stil för 20 minuter sedan, men jag lyckades stå emot!

MvH
                    Emil

Comment

• Inköpt för dokumentation, skicket är bedrövligt med glasyrsläpp och kantnagg. Om någon från Vänersborgsområdet är intresserad av den så är är det bara att komma å hämta den. Jag bjuder på kaffe. Djupstämplad "AJ" i en cirkel; a:t är rakt.

MvH
                      Emil
                      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Emil Brannstrom Visa inlägg
                        Inköpt för dokumentation, skicket är bedrövligt med glasyrsläpp och kantnagg. Om någon från Vänersborgsområdet är intresserad av den så är är det bara att komma å hämta den. Jag bjuder på kaffe. Djupstämplad "AJ" i en cirkel; a:t är rakt.

MvH
                        Emil
                        Stopp där, kolla in den här vasen på inlägg 33:

Låt oss skärskåda undersidan på den "bedrövliga" men ack så charmiga vasen, så ska vi se om ytterligare likheter finns.
                        I dekor som for, finns samma kählerska idéer.
                        Fler bilder ikväll.

Comment

• Här kommer en bild på botten. I ärlighetens namn tycker jag inte att de två har jättemycket gemensamt.

MvH
                          Emil
                          Bifogade filer

Comment

• Egentligen inte, men botten på Din vas är ovanligt och heltäckande gul, för att vara en A&J.
                            Nedanstående bild är tagen i sent eftermiddagssken, och är var därför inte så färgstark. Självklart kan det här vara ett långskott, men är ändå en tanke värd att pröva.
                            Formen upptill på Din vas är, som sagt, mycket Kählersk. Väl värd att ta hand om...
                            Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Självklart kan det här vara ett långskott, men är ändå en tanke värd att pröva.
                              Sant, jag är en obotlig pessimist så ha överseende

MvH
                              Emil

Comment

• Hoppas dessa kvalar in i tråden och postar samtidigt skålen här som jag gjorde en egen tråd om innan jag hittade hit.
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X