Ursprungligen postat av Emil BrannstromVisa inlägg
Denna måste jag erkänna är yngre än vad jag trodde, men det var inget hemmansköp och den passar jättebra med mina andra HAK, Karlsruher etc.
MvH
Emil
Inget fel på den alls, både i form och dekor, och den har inte det där kitschiga allmogekladdet som var vanligt före och under kriget. Traditionellt gott hantverk som är tidlöst.
Har en likadan, men på den är den målat Mölle.
Instämmer till fullo!
Är Mölle målat över eller under glasyren?
MvH
Emil
Under glasyren, och nu märker jag att pluntan är konkav både fram och bak.
Men det var väl svångremstider, kantänka.
Bilder tagna under sänglampans sken...
Inköpt för dokumentation, skicket är bedrövligt med glasyrsläpp och kantnagg. Om någon från Vänersborgsområdet är intresserad av den så är är det bara att komma å hämta den. Jag bjuder på kaffe. Djupstämplad "AJ" i en cirkel; a:t är rakt.
Inköpt för dokumentation, skicket är bedrövligt med glasyrsläpp och kantnagg. Om någon från Vänersborgsområdet är intresserad av den så är är det bara att komma å hämta den. Jag bjuder på kaffe. Djupstämplad "AJ" i en cirkel; a:t är rakt.
Låt oss skärskåda undersidan på den "bedrövliga" men ack så charmiga vasen, så ska vi se om ytterligare likheter finns.
I dekor som for, finns samma kählerska idéer.
Fler bilder ikväll.
Egentligen inte, men botten på Din vas är ovanligt och heltäckande gul, för att vara en A&J.
Nedanstående bild är tagen i sent eftermiddagssken, och är var därför inte så färgstark. Självklart kan det här vara ett långskott, men är ändå en tanke värd att pröva.
Formen upptill på Din vas är, som sagt, mycket Kählersk. Väl värd att ta hand om...
Comment