Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Några tidiga A&J.
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Några tidiga A&J.
      Helt underbara gamla, högkvalitativa AJ, det måste man med förlov säga!

      Rätt fräckt har jag tagit Din rödskimrande urna från tråden Allmogekeramik! och placerar den jämsides med mitt exemplar.
      Visst är de alltför lika i såväl form, som sockel, för att det ska vara uppenbart?
      Originalbilden från en auktion visar detta bättre, eftersom mina egna inte gav önskat resultat, med medtas ändock.
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        KANON, Gideon. Jag är A&J fan ut i fingerspetsarna och min har inte tillstymmelse till signering, men visst känns det helt klart med A&J.

        Comment


        • #49
          Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
          Ja jäklar, jag håller med.
          Gissar att Ville Sjöholm har ett finger med i spelet. Han jobbade ju på Möller & Bögely innan han kom till A&J. För helt klart är den M&B-inspirerad...
          Jag undrar lite över Din Avatar Bengan. När användes den signeringen och av vilka.

          Comment


          • #50
            Nyman&Nyman Höganäskeramik. Deras första stämpel som användes från starten 1930 och några år framåt

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
              Nyman&Nyman Höganäskeramik. Deras första stämpel som användes från starten 1930 och några år framåt
              Tack Bengan. Har aldrig sett den avbildad i litteraturen.

              Comment


              • #52
                Påminner i formen om en dansk barselskrukke (förningskruka) 13 cm hög. Stämpeln något otydlig.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Andersson & Johansson (A&J), Höganäs

                  Hittade denna lilla Höganäs vas idag och blev lite nyfiken på vem som kan ha gjort den. Tycker mig tyda stämpeln till AJ höganäs och antingen är den numrerad 54 eller så är tillverknings årtalet?? Den är matt i glasyren med en blomsterslinga runtom i glittrande guld, grönt och rosa.. dock ganska dovt. Höjden är 10 cm. Tyvär blev närbilden på stämpeln usel.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #54
                    Grattis!

                    Tillverkningsår kan nog uteslutas, då den känns som den skulle vara från 1910-talet.

                    Ser ut som starkeldsgods (stengods) i matta färger.
                    Last edited by Kaptenen; 2010-08-05, 22:38.

                    Comment


                    • #55
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Grattis!

                      Tillverkningsår kan nog uteslutas, då den känns som den skulle vara från 1910-talet.
                      Oj Det trodde jag inte. Är det något speciellt med den? och har glasyren något namn? Mina Höganäs kunskaper är minimala

                      Comment


                      • #56
                        Nyström skriver att Andersson & Johansson grundades i december 1909. Produktionen omfattade från början hushållsgods i lergods och konstpjäser främst vaser i starkeldsgods i jugendformer och olika glasyrer. Firman deltog 1914 på Baltiska utställningen och där beskrivs föremålen som "vaser och krukor med blanka och matta glasyrer...med en oaffekterad, lugn formgifning och dimmiga färger i grått, blått och brunt...ett af de mest glädjande symptomen inom vår moderna keramik".

                        En snarlik men inte identisk stämpel säger dock enligt Nyström att vasen är tillverkad under perioden 1920-1935.
                        Last edited by Kaptenen; 2010-08-05, 22:54.

                        Comment


                        • #57
                          Tackar Kaptenen Så nångång mellan 1910-1935 är den tillverkad om jag förstår dig rätt.

                          Comment


                          • #58
                            Mycket fascinerande glasyr, och visst det är med god vilja man kan förlägga tillverkningstiden till 1910-tal, men jag tror mer på tiden kring 1920.
                            Alldeles i början, då stämpeln med tillägget Höganas började användas.
                            Den första ser ut som nedan, och det finns mindre variationer på utseendet, stämplat eller som ristat.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #59
                              Det är ju en gardering i så fall som heter duga! Jag tror att vasen senast är gjord till minnesutställningen på Röhsska 1925.

                              Comment


                              • #60
                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Det är ju en gardering i så fall som heter duga! Jag tror att vasen senast är gjord till minnesutställningen på Röhsska 1925.
                                Precis min tanke, och att siifrorna är ett utställningsnummer, glömde jag tillägga tidigare.

                                Comment

                                Working...
                                X