Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäsminiatyrer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höganäsminiatyrer

Gammal gul, Palm, Blixt och drejarsignatur C, kanske Johan Carlsson 1915.
    Bifogade filer

Tänk att det inte blev minsta respons på dessa, med tanke på Kaptenens miniatyrer. Är det så att man alltid måste ha en gissningslek eller komma med en förfrågan för att väcka intresse, undrar stillsamt Prylsnubben ?

Comment

Jag har inte sett denna tråd förräns nu men de var verkligen gulliga! Jag har aldrig sett så små kärl.
      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
        Jag har inte sett denna tråd förräns nu men de var verkligen gulliga! Jag har aldrig sett så små kärl.
        Viol, Du är mitt hjärtas käril......

Comment

Hahahaha!! Käril!! Du lär mig många roliga uråldriga ord! I love it!
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Det värsta är att de är så små att det är svårt att hitta dom i röran härhemma.
            Fick i alla fall fram två stycken som håller sig under tändsticksaskhöjd.
            Höganäsare båda två. Den raka med A J i botten. Den andra med rak stämpel Höganäs.
            Har ett antal till men de är mer åt det moderna hållet hållet.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
              Det värsta är att de är så små att det är svårt att hitta dom i röran härhemma.
              Fick i alla fall fram två stycken som håller sig under tändsticksaskhöjd.
              Höganäsare båda två. Den raka med A J i botten. Den andra med rak stämpel Höganäs.
              Har ett antal till men de är mer åt det moderna hållet hållet.
              "Ballongkruset" måste väl vara något av det minsta som tillverkats i den stilen.

Comment

Vet inte hur gammalt "kruset" är men stämpeln kanske klargör.
                Får ta en bild lite senare
                En handfull A J Höganäs.
                Bifogade filer

Comment

Jag har nog också några, har en i köket som fungerar som pennställ, kanske inte så gammal som dina, den gula av Palm var kul att se, visa gärna en större bild på den.
                  I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Vet inte hur gammalt "kruset" är men stämpeln kanske klargör.
                    Får ta en bild lite senare
                    En handfull A J Höganäs.
                    "Smågodis" skulle jag vilja kalla det, det finns fler som kan dreja miniatyrer än Friberg.

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                      Jag har nog också några, har en i köket som fungerar som pennställ, kanske inte så gammal som dina, den gula av Palm var kul att se, visa gärna en större bild på den.
                      Jag kanske var lite otydlig, den gula är "gul HÖGANÄS". Dessutom har jag förväxlat ordningen på Palm och Blixt, med blixtens hastighet gör jag en rokad mellan dessa båda, Capris är alltså Palm och inget annat. Har nio till likadana handdrejade små kryddburkar av honom med olika etiketter.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2011-01-03, 20:29.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                        Jag kanske var lite otydlig, den gula är "gul HÖGANÄS". Dessutom har jag förväxlat ordningen på Palm och Blixt, med blixtens hastighet gör jag en rokad mellan dessa båda, Capris är alltså Palm och inget annat. Har nio till likadana handdrejade små kryddburkar av honom med olika etiketter.
                        , Vi är väl lika goda kålsupare, jag läser som en kråka, men vill fortfarande se en större bild av alla Palmerna
                        Last edited by Maria; 2011-01-04, 18:55.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Blev som på Hawaii till slut, 12 var dom, palmerna. Alla signerade Palm.
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2011-01-03, 20:44.

Comment

Stora saker i det lilla formatet och lika fascinerande att studera.
                            Men ofta snyggt glaserade och i många fall mästerligt drejade i toppen av en stor, roterande klump lera.
                            Ja, det är enklare än man kan tro, att trolla fram.

Här är ett gäng av Knut Arthur Samuelsson (1914-2005), Broakulla, som signerade eller stämplade med rundat AS - lätt att förväxla med Arne Säfströms, om man inte sett skillnaden.
                            Bifogade filer

Comment

[quote=Gideon;167349]
                              Ja, det är enklare än man kan tro, att trolla fram.

Fan tro´t, med det stora pekfingret. Vad brukar Du mortla i morteln förresten, pesto till storkök eller?

Comment

Working...
                              X