Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäsbolaget Väggprydnad i Blyglaserat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höganäsbolaget Väggprydnad i Blyglaserat

Aldrig sett tidigare, någon?
    Bifogade filer

Kul att återse den här saltglaserade gubben! Vi hade den i mitt föräldrahem på 1950-talet, men den åkte i golvet några gånger och till sist blev den kasserad. Jag tror den är tillverkad på 1940-talet. Jag ska fråga min 94-årige far om han har några upplysningar om väggprydnaden, och i så fall återkommer jag.

Comment

Jättetrevligt att Du svarade. Jag ser fram emot Din fars minne av denna"Gubbe"

Comment

Har letat i kuranter men hittar inte denna. Ngn annan som vet?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tyvärr mindes min far ingenting av denna väggprydnad, men jag tror mig ha sett ytterligare exemplar i något/några äldre hem i Höganäs.
          Jag har också för mig att vänstra handen höll i en kortskaftad hammare eller slägga. Kan du se om det finns något avslaget där på din gubbe?

Den intressanta frågan är vem som är upphovsman. Kan det vara Robert Nilsson (1894-1980) född i Höganäs och huvudlärare i skulptur på HKS i Stockholm? Han har gjort en del utsmyckningar i Höganäs, bl a på Höganäsbolagets laboratoriebyggnad 1947.
          Ivar Johnsson har gjort reliefer utförda på Höganäs, och även Carl Milles lät vid några tillfällen bolagets kärlfabrik utföra några av sina arbeten.
          Frågan är öppen.

Ytterligare ett namn: Elis Eriksson som 1950 gjorde en stengodsspaljé utanför Höganäsbolagets huvudkontor, se bild på http://sv.wikipedia.org/wiki/Elis_Eriksson
          Last edited by bengan45; 2010-10-17, 17:14.

Comment

Föremålet ligger nu ute på Tradera:

Comment

Working...
            X