Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvirrande Höganäs krus [ID: Göran Berg, Höganäsbolaget]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Förvirrande Höganäs krus [ID: Göran Berg, Höganäsbolaget]

Jag blir inte klok på detta krus. Stämplarna är lite förvirrande. Är det Carl Borg eller är det senare tillverkning?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Nej, inte Carl Borg, som var anställd 1838-1849. Ankarstämpeln ersatte den raka höganässtämpeln 1915 och svaret på CB blir istället citerat ur Höganäs museums hemsida:
    "Omkring 1915 började man maskindreja de vanligaste kärlformerna. De signaturer man kan påträffa i botten av dessa kärl är oftast ditsatta av beskickarna. Det var ju de som ansvarade för att putsning och hänkling utfördes korrekt."

Vem det var, återstår för museet att reda ut.

Comment

Glasyren och hänkelns form får mig att koppla den till Höganäs Saltglaserat. Om du tittar närmare på C:et, kan det vara så att det istället ska vara ett G, men att den sista "slängen" har blivit otydlig. Titta efter med förstoringsglas eller lupp.
      Det fanns nämligen en drejare där som hette Göran Berg och var anställd 1975-77.
      Edit: hittade en bild...
      Bifogade filer
      Last edited by bengan45; 2010-09-19, 19:21. Anledning: Hittade bild

Comment

Ni har rätt!

Nu har jag tittat en gång till, det är nog ett G. Det syns mera som C men det är G. Nu har allting fallit på plats Stämplarna stämmer tidsmässigt med signaturen under eller tvärtom

Tusen tack för hjälpen!!!!!!

Comment

Working...
        X