Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa tillverkare! [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa tillverkare! [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Gissa tillverkaren! Lycka till!

Måtten är ca 9,5 X 8,5 cm
    Bifogade filer

Kul med måndagsgissning Kaptenen!
    Tänkte faktiskt lägga upp en egen strax, med vissa likheter i dekoren som din!

Men jag börjar att gissa: S:t Eriks Lervarufabrik

Comment

Vid första påseende såg det ut som ngt från Gabrielverken, men...
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tycker mig se vissa likheter i de crèmekoppar jag visade för en tid sedan på tråden om gamla Höganäs, så jag drar till med Höganäs!

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Jag tycker mig se vissa likheter i de crèmekoppar jag visade för en tid sedan på tråden om gamla Höganäs, så jag drar till med Höganäs!
          Jag dristar mig till att be Dig precisera vilket av företagen!

Comment

Ja, då får det bli Höganäs - Billesholm, dvs HB med ankaret och Höganäs.

Comment

Nej, Höganäs är förstås helt rätt, men inte tillverkaren!
              Last edited by Kaptenen; 2010-08-16, 18:29.

Comment

Kanske Nyman och Nyman??
                söffe

Comment

Nej, inte Nyman & Nyman.

Comment

Andersson & Johansson då?
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Andersson & Johansson då?
                      Grattis! Det är helt rätt! ,Tack Alla för deltagandet!

St Erik eller Gabriel med en gemensam nämnare Burmeister, var mitt bud när jag såg fatet på hyllan. När jag vände på det dröjde det ganska länge innan jag kopplade att det måste vara A&J. Men djupstämpeln känns liten 13 mm i diameter och det står inte Höganäs. Är detta den första AJ-stämpeln är fatet tillverkat senast runt 1920. Jag tycker detta känns för tidigt. Fatet har ett målat tal 716.
                      Bifogade filer

Comment

Mycket trevligt fat!

Det första signeringarna ristades in, därför kan det säkert vara variationer i signaturernas storlek och utförande.

I denna tråd tas ett par spännande AJ vaser upp, möjliga utställningskandidater på Baltiskan 1914:

Numret 716 är också spännande, vet inte innebörden av detta, men 1925 ställde Andersson & Johansson ut på Röhsska Museet i Göteborg,
                        undrar om man märkte utställningsföremålen på något särskilt sätt där?

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                          Mycket trevligt fat!

Det första signeringarna ristades in, därför kan det säkert vara variationer i signaturernas storlek och utförande.

I denna tråd tas ett par spännande AJ vaser upp, möjliga utställningskandidater på Baltiskan 1914:

Numret 716 är också spännande, vet inte innebörden av detta, men 1925 ställde Andersson & Johansson ut på Röhsska Museet i Göteborg,
                          undrar om man märkte utställningsföremålen på något särskilt sätt där?

Mvh Simco
                          Tack Simco! Jag får för mig att det rör sig om en stämpel eftersom den känns så perfekt jämn och rund. 716 låter lite väl högt för att vara ett utställningsnummer och jag lutar åt att det rör sig om ett modellnummer.

Men tillverkat senast 1920 låter som i tidigaste laget för denna dekor i alla fall om det är Burmeister som inspirerar A&J. Är det Kåge och Vackrare vardagsvara 1917 som inspirerat då är det kanske OK!?

Comment

Working...
                          X