Grattis! Det är helt rätt! ,Tack Alla för deltagandet!
St Erik eller Gabriel med en gemensam nämnare Burmeister, var mitt bud när jag såg fatet på hyllan. När jag vände på det dröjde det ganska länge innan jag kopplade att det måste vara A&J. Men djupstämpeln känns liten 13 mm i diameter och det står inte Höganäs. Är detta den första AJ-stämpeln är fatet tillverkat senast runt 1920. Jag tycker detta känns för tidigt. Fatet har ett målat tal 716.
Numret 716 är också spännande, vet inte innebörden av detta, men 1925 ställde Andersson & Johansson ut på Röhsska Museet i Göteborg,
undrar om man märkte utställningsföremålen på något särskilt sätt där?
Numret 716 är också spännande, vet inte innebörden av detta, men 1925 ställde Andersson & Johansson ut på Röhsska Museet i Göteborg,
undrar om man märkte utställningsföremålen på något särskilt sätt där?
Mvh Simco
Tack Simco! Jag får för mig att det rör sig om en stämpel eftersom den känns så perfekt jämn och rund. 716 låter lite väl högt för att vara ett utställningsnummer och jag lutar åt att det rör sig om ett modellnummer.
Men tillverkat senast 1920 låter som i tidigaste laget för denna dekor i alla fall om det är Burmeister som inspirerar A&J. Är det Kåge och Vackrare vardagsvara 1917 som inspirerat då är det kanske OK!?
Comment