Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höganäs ??

enligt uppgift den ska vara från 1800-talet, min fråga är om det är sant och vem är formgivaren/keramikern?
    den är ca 20 cm i diam och ca 15 cm hög
    Vad kan den vara värd? med den lilla skadan på ena hänkeln
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av v.0312 Visa inlägg
    enligt uppgift den ska vara från 1800-talet, min fråga är om det är sant och vem är formgivaren/keramikern?
    den är ca 20 cm i diam och ca 15 cm hög
    Vad kan den vara värd? med den lilla skadan på ena hänkeln
    GA är drejaren Gustav Ahlberg, född 1839 och började i bolaget 1852.
    Stilen kallas oftast fornordisk stil och borde kunna vara drejad av Gustav
    tidigast 1860 då man kan förmoda att han var utlärd drejare (21 år gammal).
    Värdet med skadan tror jag ligger mellan 300 och 600 kronor.
    Last edited by Polsson; 2010-06-25, 00:04.
    p-son

Comment

Oj!

Tack så mycket!
      säljaren visste inte säkert att det var G Ahlberg eller G Ahlström men då var det nära
      även tidsmässigt

Comment

Alldeles utmärkt beskrivning av Polsson!
        Men vi kanske kan tillägga att formen, den stela och raka, i handtagen är inspirerad av Christopher Dresser. Han föddes den 4 juli 1834 i Glasgow, och dog 24 november 1904 i Mulhouse. Erkänd som var en brittisk designer och tillhörde Arts and Crafts-rörelsen.

Det finns fler Dresserinfluerade Höganäsexempel på bilder i boken "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926" av paret Weimarck, utgiven 2005.

Botanisera mera här:

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Men vi kanske kan tillägga att formen, den stela och raka, i handtagen är inspirerad av Christopher Dresser. Han föddes den 4 juli 1834 i Glasgow, och dog 24 november 1904 i Mulhouse. Erkänd som var en brittisk designer och tillhörde Arts and Crafts-rörelsen.

Det finns fler Dresserinfluerade Höganäsexempel på bilder i boken "Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926" av paret Weimarck, utgiven 2005.

Botanisera mera här:
          http://www.google.se/images?q=Christ...tart=0&ndsp=20
          Det hade jag ingen aning om, Dresser, och naturligtvis tackar även jag för den upplysningen.

Kan berätta vidare att Gustav titulerades "bruksarbetare" i vigselbeviset när han gifte sig med Botilla Quistberg 1864-04-09. Därefter följde en barnaskara på fem stycken, 1865, 1867, 1870, 1873 och 1875. Allr enligt http://ddss.nu/(S(cuxxbknq5tbka1akcr...h/default.aspx

Annat som kan sägas om Gustav, var att han var farbror till Bernt Fribergs mor vars far, Berndt Ludwig (sign BA) också arbetade på bolaget.
          Last edited by Polsson; 2010-06-25, 14:44.
          p-son

Comment

Höganäs!!

Frågetecknen är överflödiga och kan tas bort och därmed en tråd för "yngre Höganäs". Var gränsen går mellan äldre och yngre höganäsåldern vet nog bara Polsson och Gideon.....
            Här kommer iallafall en liten bukett med varierande innehåll.
            Någon släktforskare kan säkert ge besked om och hur Ove Thornblad och Åke Thornblad är släkt.
            Vad gäller muggen med sign LW och vad "Stickan" står för vet jag inte.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X