Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 höganäs.Hjälp! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

höganäs.Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• höganäs.Hjälp!

hejsan,är ny här så hoppas jag hamnade i rätt kategori!?
    jag undrar om någon vet nåt om denna keramikskål? signerad GJ från höganäs.
    jag har läst mig till att tillverkaren troligen hette Gustav John och var verksam 1850.kan det verkligen stämma att jag äger en skål som är 160 år?!
    den är mörk på vissa ställen,är det missfärgning eller vad?
    kan inte så mycket om keramik, är den värdefull eller skräp? tacksam för svar! mvh marie2
    Bifogade filer
    nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Kan inte hjälpa dig, men vill passa på att hälsa dig välkommen hit till Pes!

Comment

Hej och välkommen!

Ditt kärl är absolut inte skräp! Ett fint gammalt bruksföremål med Höganäs-rakstämpel och drejarsignatur. Gustav Johnn 1834-1901, antälldes 1850 vara och ditt kärl bör sannolikt vara runt den tiden. Ser ut som att ditt kärl har blivit lite missfärgat pga skador i glasyren, men jag tycker inte att detta stör på ett så gammalt föremål. Det finns en jättebra tråd här på forumet som heter "Äldre Höganäs" som är mycket intressant. Ditt föremål skulle passa bra in i den tråden, prova att lägga upp den där istället. Det finns duktiga PESre som kan väldigt mycket om äldre Höganäs föremål och kanske kan ge dig lite bättre information.

Här är en länk till tråden:

Mvh Simco
      Last edited by simco; 2010-01-27, 10:41. Anledning: bifogad länk

Comment

tack så mycket!!
        nyfiken amatör!har ni tid o lust se gärna mitt album! många frågetecken!

Comment

Working...
        X