Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andersson & Johansson – Höganäskeramik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Andersson & Johansson – Höganäskeramik

Andersson & Johansson – Höganäskeramik

Vem står bakom signaturen BJ på 80-tals keramik?
    I’m a real mean bitch!

Bengt Jönsson.

Comment

Det enda Bengt Jönsson jag hittar är en anställd på Höganäsbolaget på 1840-talet, är det honom du menar?
      I’m a real mean bitch!

Comment

Om man kollar i personregistret i "Höganäs Keramik" är det endast den produktionstekniska chefen Bertil Jarl som anställdes 1965 som stämmer in på BJ.
        Om han även formgav, framgår inte av boken.
        Last edited by Polsson; 2009-06-23, 15:54.
        p-son

Comment

Alternativt så står det BF eller B/, och årtal, dom är gjorda från 1977 och framåt.
          Bifogade filer
          I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Det enda Bengt Jönsson jag hittar är en anställd på Höganäsbolaget på 1840-talet, är det honom du menar?
            Jodå, jag hade lite bråttom och då kan det bli fel.

Comment

Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
              Fortsätter väl denna tråd med det andra Grödingeköpet. Liknande glasyr som Polssons och samma tid. Rätt häftig mynning. Vad står den målade märkningen för "B67", kan det vara en glasyr tro?
              Vet inget om "B67", men vill gärna utropa: vilken form, vilken fotring och vilken mynning. Grattis!
              p-son

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Vet inget om "B67", men vill gärna utropa: vilken form, vilken fotring och vilken mynning. Grattis!
                Jo, den är inte så tokig. Tack!

Comment

Svar B 67

Skulle kunna tänka mig att den varit utställd på Baltiska utställningen 1914 där A&J var representerade.

Mvh Prylsnubben

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Skulle kunna tänka mig att den varit utställd på Baltiska utställningen 1914 där A&J var representerade.

Mvh Prylsnubben
                    Den gissningen är inte dålig.
                    Utställiningsföremål nr 67 för Baltiskan...ja, det köper jag.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg

Mvh Prylsnubben
                      Det är ju en häftig tanke. Något belägg för teorin, kan det finnas? Du kanske sett andra saker med liknande märkning.

Comment

Jag har bara sett föremål från A&J som varit med på utställningen på bild. Tror det var i boken om Höganäskeramik. Föremålen var avbildade på svartvita fotografier, stod i en monter och var numrerade. MEN, jag har ju aldrig sett undersidan eller hållit något sådant föremål i min hand, jag har däremot en vas i samma ålder från A&J som är märkt E 85.
                        Kanske motsäger det min teori men, men. Tillsammans kanske vi PES-are kan komma till någon trolig slutsats......

Comment

E 85

Tjock rinnglasyr.
                          Bifogade filer

Comment

Working...
                          X