Har denna vas i mitt ägo och undrar om någon här kan berätta lite mer om denna. Som ålder, mm, Den är signerad Höganäs 312 C I el. C V el. CL. Den är 32 cm hög och 15 i diameter upptill.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Höganäs Vas Okänd Signatur
Collapse
X
-
Ja jag skrev fel, Just som du säger 310.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggRak Höganässtämpel med modellnummer (i detta fall 310) började användas 1893.________________________________________________________________________
"Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
Då måste man ju nedvärdera nuet."
Comment
-
Det är en pampig praktpjäs för sekelskiftets salong, men var vänlig och diska den och försök ta en bättre bild koncentrerad på stämpeln. Har Du någon funktion för makrofotografering på Din kamera kan Du testa den. Försök att ta den i dagsljus utan blixt.
Du verkar ganska säker på C och jag är ganska säker på L, men däremot mycket osäker på C.
Här är en länk till Höganäs stämplar och signaturer på bruksgodset, men titta i alla fall här för här finns även de som arbetade med prydnadsgodset som t ex Albin Hamberg.
Comment
-
Den skall diskas. Ska se om jag kan ta en bättre bild på stämpeln. Tack för länken.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet är en pampig praktpjäs för sekelskiftets salong, men var vänlig och diska den och försök ta en bättre bild koncentrerad på stämpeln. Har Du någon funktion för makrofotografering på Din kamera kan Du testa den. Försök att ta den i dagsljus utan blixt.
Du verkar ganska säker på C och jag är ganska säker på L, men däremot mycket osäker på C.
Här är en länk till Höganäs stämplar och signaturer på bruksgodset, men titta i alla fall här för här finns även de som arbetade med prydnadsgodset som t ex Albin Hamberg.
http://www.hoganas.nu/oldmuseum/stampel.htm________________________________________________________________________
Comment
-
Då skulle det bli signaturen CH...Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggJag har skalat av lite och vänt på bilden och tror att den sista bokstaven är ett H.________________________________________________________________________
Comment
-
Vet någon vad det är för stil på den?Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggDet är en pampig praktpjäs för sekelskiftets salong, men var vänlig och diska den och försök ta en bättre bild koncentrerad på stämpeln. Har Du någon funktion för makrofotografering på Din kamera kan Du testa den. Försök att ta den i dagsljus utan blixt.
http://www.hoganas.nu/oldmuseum/stampel.htm________________________________________________________________________
Comment
-
Stilen är eklektisk, dvs en blandning av olika stilelement. Du har en äggstavsbård vid mynningen, palmettbård vid övergången från foten. En godronnering på foten som man ofta ser på silver från empiren. Alla dessa klassiska element kobineras sedan med grenar eller är det bambu som hänklar
Ja hur tänkte man? Men det var ju populärt under denna tid att försöka avbilda naturen så naturligt som möjligt. För inte så länge sedan var här uppe en vas i majolika formad som en trädgren.
Det är inte helt lätt men med uteslutningsmetoden kommer jag fram till att vi kan kalla stilen för nyrenässans och jag tror att den är gjord under 1890-talet.
Comment
-
Tack för dina svar. Signaturen är i alla fall svarta som glasyren på botten Skall försöka ta bättre foto i dagsljus.Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inläggStilen är eklektisk, dvs en blandning av olika stilelement. Du har en äggstavsbård vid mynningen, palmettbård vid övergången från foten. En godronnering på foten som man ofta ser på silver från empiren. Alla dessa klassiska element kobineras sedan med grenar eller är det bambu som hänklar
Ja hur tänkte man? Men det var ju populärt under denna tid att försöka avbilda naturen så naturligt som möjligt. För inte så länge sedan var här uppe en vas i majolika formad som en trädgren.
Det är inte helt lätt men med uteslutningsmetoden kommer jag fram till att vi kan kalla stilen för nyrenässans och jag tror att den är gjord under 1890-talet.________________________________________________________________________
Comment
-
När jag googlade på namnet och Höganäs fann jag en annan sida med signaturer http://www.stawford.se/signa.htm
med en annan GA
GA Gustaf Ahlström född 1874 anställd 1886
Comment
Comment